Nalaten betalingen door aannemers

Abonneer

Mijn vraag is.. Hoe gaan jullie om met het niet betalen of op tijd betalen van aannemers?! Mijn vriend is nu ruim een jaar werkzaam als zzp er en heeft de pech gehad om nu al voor drie aannemers in goed vertrouwen te hebben gewerkt.. Maar allemaal erg laks zijn in hun betalingen!!
Op dit moment wachten we al ruim 90 dagen op de betalingen.. En zo gaat het dus al een jaar! Mocht er eindelijk weer een factuur betaald worden dan kun je je achterstanden ( huur, ziekenfonds, Nuon enz.) betalen maar hou je niks over voor de periode die komen gaat.. Het is alleen maar gaten vullen!!
Hoe gaan jullie hiermee om en hoe voorkom je deze " ellende"
Graag advies van jullie.. 😁

Dit zijn altijd lastige situaties. Mijn vader werkt als consultant en moet ook heel lang wacht op zijn geld. Die zit nu op een moment dat hij misschien stopt met zijn adviezen. Hij is echter niet afhankelijk van zijn klant, eerder andersom. Dan kun je makkelijk 'dreigen' met niet meer doorgaan. Dat is bij jullie misschien niet zo.

Er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen:
Duidelijke betalingstermijn vermelden op de factuur
Betalingsverzoek sturen (eerste verzoek)
Tweede verzoek sturen (mail of via telefoon)
Betalingsherinnering + 'waarschuwing' dat als er niet betaald wordt er verdere stappen worden ondernomen.
Als er niet betaald wordt een brief met incassobureau, met de opmerking dat je de incassokosten gaat doorberekenen.

Wordt er uiteindelijk wel betaald?
Helaas hebben we hier (bijna) allemaal mee te maken. Grote bedrijven kunnen het veroorloven om erg lang te wachten met het betalen van facturen. Ik begrijp het ook niet altijd. Verdienen zij daar zoveel meer door te laat uit te betalen?

Hier een paar tips waar je misschien wat aan hebt:

Zorg dat je goede algemene voorwaarden hebt, waarnaar je bij het aannemen van een opdracht verwijst. Leg de opdracht vast door middel van een contract.

Zorg dat je er kort op zit, vriendelijk blijft, maar wel zakelijk. Normaal gesproken moet er binnen 30 dagen betaald worden. Als dat niet gebeurt, mag je incassoprocedure starten.

Bedenk dat je de klant niet een plezier doet ofzo, het blijft werk. Je hebt recht op jouw geld. Geef ook aan dat je je werk goed hebt gedaan, vraag persoonlijk waarom het zo lang duurt. Het is voor de aannemer makkelijk om een brief aan de kant te leggen, maar een belletje of bezoek is moeilijker te negeren.

Hopelijk heb je iets aan deze tips, succes!