Voldoen aan urencriterium

Abonneer

Goedemorgen,

Sinds enige tijd loop ik met een vraag. En wel het volgende:
Sinds 1 maart was ik werkloos. Tijdens deze periode heb ik met het idee gelopen om voor mijzelf te starten. Veel mensen gesproken hierover; een eerste aanzet gemaakt voor een huisstijl en een website. Deze voorbereidingen hebben mij best veel tijd gekost. Vooral omdat ik de techniek voor het bouwen van een website nog niet machtig was. Daarbij heb ik op 1 augustus besloten voor mijzelf te starten. Het starterstraject ingegaan en gestart met de onderzoeksperiode via het UWV waarna ik per half september officieel ingeschreven sta bij de KvK.

Nu is het natuurlijk tijd om de jaaropgave te doen bij de belastingdienst. Als ik kijk naar de periode die ik heb gewerkt aan mijn eigen bedrijf vanaf het moment dat ik de knoop heb doorgehakt om zelfstandig te worden kom ik uit op 21 weken fulltime (ik heb er meer gewerkt maar volgens mij mag je maximaal 40 uur per week aantonen om te kunnen voldoen aan het urencriterium). In totaal zijn dit dus 840 uur. Dit betekent dat er 385 uren resteren om te kunnen voldoen aan het urencriterium. Nu is mijn vraag of ik de uren die ik gespendeerd heb aan mijn eigen bedrijf tijdens mijn WW-periode kan / mag opgeven om te voldoen aan het urencriterium. Immers deze uren zijn niet doorgegeven aan het UWV omdat dit niet betaald werk betreft.

Kan iemand hier antwoord op geven?

MVG Erik

hoi erik,

je mag alle uren die je aan je bedrijf hebt gespendeerd meenemen voor het urencriterium. Dus ook de uren die je niet betaald krijgt. Zelfs de tijd dat je hier op dit forum zit, is tijd voor je bedrijf. MAar ook het doen van je administratie, afspraken of dingen lezen voor je bedrijf. Dat telt allemaal voor het urencriterium.

Ok Alex, dank je.