Vragen over inkomstenbelasting

Abonneer

Beste iedereen,

Ik ben dit jaar voor het eerst ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik heb een aantal vragen over mijn belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019:

• Ik heb mijn zakelijke rekening laatst opgezegd. In heel 2019 hebben al mijn klanten de factuurbedragen overgemaakt naar mijn eigen privérekening. Ik heb mijn inkopen gedaan van deze zelfde privérekening, maar ook via credit card (American Express) en PayPal. Nu vraag ik mij af wat ik bij de inkomstenbelasting in moet gaan vullen onder Balans: activa en Privéonttrekkingen en -stortingen? Ik ben een freelance programmeur en heb bijna geen inkoopkosten (enkel domeinen/hosting e.d.), bijna alles is winst. Moet ik nu de saldi van al mijn spaarrekeningen e.d. gaan invullen en alles als privéonttrekking gaan opsommen? Of kan ik gewoon als begin- en eindsaldo 0 euro aanhouden en mijn hele winst als privéonttrekking aangeven? (Dit is in ieder geval hoe ik mijn onderneming in mijn hoofd voor mij zie) Ik kan alle zakelijke uitgaven en inkomsten onderbouwen middels facturen. Ik neem aan dat ik verjaardagsgeld van mijn oma, of een koffie op station (en alle andere privé uitgaven vanaf mijn privérekening) niet hoef te onderbouwen als privéuitgave...
  • Ik heb bij mijn winst- en verliesrekening gewoon als opbrengsten de optelsom van al mijn omzet (excl BTW) uit al mijn aangiftes omzetbelasting genomen, en hetzelfde voor de uitgaven, klopt dat? Mijn enige 'kosten' zijn domeinnamen, hosting e.d. (deze heb ik onder 'overige bedrijfskosten' neergezet), mijn enige inkomsten zijn programmeeropdrachten aan opdrachtgevers. Geen personeel, afschrijvingen e.d. (ik maak het niet moeilijker en houd mijn laptop/telefoon e.d. gewoon helemaal privé, ookal werk ik hier natuurlijk wel zakelijk op)