Vragen over inkomstenbelasting

Abonneer

Beste iedereen,

Ik ben dit jaar voor het eerst ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ik heb een aantal vragen over mijn belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019:

• Ik heb mijn zakelijke rekening laatst opgezegd. In heel 2019 hebben al mijn klanten de factuurbedragen overgemaakt naar mijn eigen privérekening. Ik heb mijn inkopen gedaan van deze zelfde privérekening, maar ook via credit card (American Express) en PayPal. Nu vraag ik mij af wat ik bij de inkomstenbelasting in moet gaan vullen onder Balans: activa en Privéonttrekkingen en -stortingen? Ik ben een freelance programmeur en heb bijna geen inkoopkosten (enkel domeinen/hosting e.d.), bijna alles is winst. Moet ik nu de saldi van al mijn spaarrekeningen e.d. gaan invullen en alles als privéonttrekking gaan opsommen? Of kan ik gewoon als begin- en eindsaldo 0 euro aanhouden en mijn hele winst als privéonttrekking aangeven? (Dit is in ieder geval hoe ik mijn onderneming in mijn hoofd voor mij zie) Ik kan alle zakelijke uitgaven en inkomsten onderbouwen middels facturen. Ik neem aan dat ik verjaardagsgeld van mijn oma, of een koffie op station (en alle andere privé uitgaven vanaf mijn privérekening) niet hoef te onderbouwen als privéuitgave...
  • Ik heb bij mijn winst- en verliesrekening gewoon als opbrengsten de optelsom van al mijn omzet (excl BTW) uit al mijn aangiftes omzetbelasting genomen, en hetzelfde voor de uitgaven, klopt dat? Mijn enige 'kosten' zijn domeinnamen, hosting e.d. (deze heb ik onder 'overige bedrijfskosten' neergezet), mijn enige inkomsten zijn programmeeropdrachten aan opdrachtgevers. Geen personeel, afschrijvingen e.d. (ik maak het niet moeilijker en houd mijn laptop/telefoon e.d. gewoon helemaal privé, ookal werk ik hier natuurlijk wel zakelijk op)
  • Ik heb geen urenadministratie bijgehouden omdat ik nooit verwachtte ondernemer voor de inkomstenbelasting te gaan worden in 2019. Ik probeer nu met terugwerkende kracht een administratie bij elkaar te krijgen, en ben van plan elk opgeschreven uur aan te tonen met bewijs. Dit bewijs wil ik halen uit: loggevens van wanneer ik op een server heb gewerkt, aanmaak- en wijzigingsdata van digitale bestanden, e-mailcorrespondentie met klanten en facturen. Mijn winst is iets meer dan €16.000 euro, en het urenquotum is 1225 uur. Is dit een goede aanpak? Riskeer ik een boete als ik dit uiteindelijk niet aan kan tonen en er wel aanspraak op probeer te maken bij mijn aangifte inkomstenbelasting?

Daarnaast heb ik nog een extra vraag over de omzetbelasting:

In het begin van dit jaar dacht ik aanspraak te maken op de Kleineondernemersregeling (KOR), waardoor ik bij mijn aangifte omzetbelasting in kwartaal 1 geen omzetbelasting heb betaald (en zelf dus heb 'gehouden'). Later bleek ik toch door het maximum omzet heen te gaan, dus heb ik kwartaal 2 t/m 4 wel omzetbelasting afgedragen. In kwartaal 4 heb ik de omzetbelasting gecorrigeerd met het eerte kwartaal - ik heb toen dus de gehouden omzetbelasting alsnog betaald. Ik heb toen een foutje gemaakt en mijn inkoopkosten bij Leveringen/diensten waarbij omzetbelasting naar u is verlegd. Daardoor ging dit bedrag er niet van af, maar kwam het er bij. Ik heb een suppletieformulier ingediend, en de fiscus is aan mijn bezwaar tegemoet gekomen... echter heb ik meer teruggekregen dan waar ik om heb gevraagd (24 euro meer). Hoe kan dit? Moet ik hier achteraan gaan?

Enorm bedankt voor iedereen die hier meer verstand van heeft en wilt helpen!

hallo,

nogal wat vragen, ik zal ze 1 voor 1 bekijken
Het niet hebben van een zakelijke rekening scheelt inderdaad nogal voor de kleine ondernemer. Voor de belastingdienst zet u uw zakelijk vermogen gewoon op 0 (het saldo van de, niet aanwezige, zakelijke rekening). Dat betekent, dat iedere baat als een prive-opname gezien wordt, en alle kosten die u maakte direct als een prive-storting.

Inderdaad wordt uw boekhouding dan heel eenvoudig, en is de winst gewoon omzet-kosten. En de prive-opnamen (per saldo) is dan gewoon deze winst.
Zou u dit nog eens extra berekenen via' saldo prive-opnamen', dan checkt u daarmee nogmaals al uw kosten en al uw inkomsten, en dat was al precies wat u in eerste instantie ook al deed.

De urenadministratie moet kloppen en aannemelijk zijn. Er staat niet bij wanneer deze moet zijn opgemaakt. Voor de een kan dat per dag zijn, voor de ander per week. Of per twee weken. Het lijkt me niet dat er enig probleem kan zijn met een analyse eind vh jaar.
Grote probleem is wel: het is soms heel erg lastig om na te gaan wat u precies gedaan heeft op welke dag.
Een hele grote schoenendoos, in dit geval een digitale, met alle logs en mails waarop u antwoord kunt geven op de vraag:
'ik zie dat u op 24 april 's middags daaraan heeft gewerkt, kunt u dat aantonen' moet ook dan voldoende zijn.
met een winst van € 16000 voldoet u mi ook via de nieuwe normen van € 16 per uur goed aan het criterium.

OB: suppletie is goed, maar was naar ik zo lees niet nodig geweest, bedrag lijkt me onder de € 1000 en had dan ook nog in de volgende aangifte meegenomen kunnen worden.
En dat geldt ook voor die fout van € 24: neem hem mee in Q1 2020.
beschrijf in uw administratie nog even goed wat er ook weer fout ging, en dat u die € 24 hebt teruggestort.