Deel dit blog
ZZP-Forum

Nieuwe bedrijfsactiviteit(en)? Heb je hier al aan gedacht

22 juni 2021   709 keer gelezen  Ondernemen

Nieuwe bedrijfsactiviteit

Heb je onlangs je bedrijfsactiviteiten aangepast, een aanvulling op een bestaande dienst toegevoegd, of een heel nieuw product gelanceerd? Dan is het belangrijk dat je alles goed hebt geregeld, van je registratie bij de KvK tot een aanpassing in je boekhouding.

Wij hebben een checklist voor je opgesteld zodat je in één oogopslag kunt zien of jij aan alles gedacht hebt:

1. De administratie

Voer je de werkzaamheden onder dezelfde onderneming en hetzelfde btw-nummer uit, dan hoef je geen nieuwe administratie in te richten. We raden je wel aan om de omzet en kosten van elkaar te scheiden. In e-Boekhouden.nl is dit heel eenvoudig omdat je hier via het rekeningschema of de kostenplaatsen onderscheid kunt maken tussen de bedrijfsonderdelen.

Wanneer je de nieuwe bedrijfsactiviteiten uitvoert onder een apart bedrijf en een ander btw-nummer dan is het verplicht om hiervoor een nieuwe administratie in te richten. Je moet hier namelijk ook een aparte btw-aangifte voor doen. Een nieuwe administratie kun je in e-Boekhouden.nl wel aan de oude administratie koppelen zodat je makkelijk kunt switchen tussen beide administraties.

2. Extra zakelijke rekening

Als je voor een nieuwe handelsnaam hebt gekozen (terwijl het om hetzelfde bedrijf gaat), dan is het toch slim om hier een extra zakelijke rekening voor aan te maken. Dit heeft meerdere voordelen; je krijgt een beter overzicht in je administratie, je kunt je uitgaven makkelijker monitoren én het wekt vertrouwen op bij de klant. Wanneer de klant namelijk jouw rekeningnummer invoert komt er automatisch een naam suggestie te staan, het kan verwarrend zijn voor de klant wanneer hier een andere of oude bedrijfsnaam verschijnt.

3. Verzekering

Sommige nieuwe bedrijfsactiviteiten kunnen nieuwe risico’s met zich meebrengen. Bijvoorbeeld wanneer je als dienstverlener goederen gaat leveren, dan kun je je voorraad verzekeren tegen brand maar ook een productaansprakelijkheidsverzekering is geen overbodige luxe.

4. Het handelsregister

Klopt je bedrijfsomschrijving nog wel nu je nieuwe diensten of producten hebt toegevoegd? Pas deze dan aan. Wist je dat je bij de KvK net zoveel handelsnamen mag toevoegen aan je bedrijf als je wilt?

Kies je ervoor om een heel nieuw bedrijf op te richten, houd dan rekening met het volgende: heb je al een eenmanszaak dan mag je niet nog een eenmanszaak starten, je mag de eenmanszaak wel een omzetten naar een bv of vof.

Tot slot: Misschien een open deur maar zorg ervoor dat je de communicatie naar de (potentiële) klanten, zoals bijvoorbeeld je eigen website, ook op orde hebt. Zodat het voor de klant duidelijk is met welk bedrijf ze te maken hebben.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Kom er achter wat een boekhoudprogramma voor jou betekent
Waarom (online) boekhouden?
Coronaregels vanaf 25 februari
Voordelen van voor jezelf werken
Hoe omgaan met stress?
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog