Deel dit blog
ZZP-Forum

Monotasken in plaats van multitasken

14 augustus 2018   869 keer gelezen  Time management, Productiviteit, Inspiratie

Ben jij goed in multitasken? Misschien ben je er wel trots op. Maar eigenlijk is multitasken helemaal niet efficiënt en ook niet goed voor je hersenen. Ga voortaan monotasken!

Wat leuk dat je dit artikel leest! Maar heb je je aandacht er wel volledig bij? Of ben je ondertussen nog aan het bellen, je mail en Facebook aan het checken en zit je een broodje te eten? Geeft niks hoor! Tijdens het schrijven van dit blog heb ik drie mailtjes beantwoord, gebeld met een collega en een appel gegeten. Maar dat is dus eigenlijk niet de bedoeling. Monotasken is namelijk veel beter voor je brein en je productiviteit dan multitasken.

Hoe je brein werkt

Prof. Dr. Theo Compernolle schreef de boeken Ontketen je brein en Zo haal je meer uit je brein. In die boeken omschrijft hij hoe je brein werkt en waarom monotasken beter is dan multitasken. Eerst even een klein stukje van de theorie.

Drie breinen

Compernolle omschrijft drie breinen die je gebruikt om te denken, beslissen en acteren.

1.Het denkende brein

Mensen kunnen, in tegenstelling tot veel andere levensvormen, nadenken over abstracte dingen. We hebben kennis van taal en kunnen verbindingen maken tussen heden, verleden en toekomst. Het denkende brein kan, zoals de naam al zegt, nadenken en met oplossingen komen voor problemen. Maar belangrijk om te onthouden: het denkende brein kan maar één ding tegelijk!

2.Het reflexbrein

Dit is het deel van je hersenen dat reageert op dingen die je waarneemt; zintuiglijke prikkels. Denk bijvoorbeeld aan het trillen van je telefoon als je een berichtje krijgt of een pop-up melding van een nieuwe mail. Waarnemingen die het reflexbrein prikkelen zorgen ervoor dat je hersenen een dosis dopamine krijgen. Dat stofje werkt op dezelfde manier als drugs. Het zorgt ervoor dat je op zoek gaat naar meer van dit soort prikkels en er zelfs verslaafd aan kan raken.

3.Het archiverende brein

Je archiverende brein zorgt voor het filteren, herordenen en opslaan van alle data die je binnenkrijgt. Het is dus een soort harde schijf. Dit deel van je hersenen is vooral actief als jij slaapt, ontspant of rust.

Waarom multitasken niet werkt

Volgens Compernolle zijn er twee manieren van multitasken: simultaan multitasken en serieel multitasken.

Simultaan multitasken betekent dat je twee dingen tegelijk doet. Een artikel lezen en met iemand bellen bijvoorbeeld. Deze twee dingen doe je met je denkende brein en je hebt net gelezen dat dit deel van je hersenen maar één ding tegelijk kan. Door simultaan multitasken, moet je brein dus steeds switchen tussen de ene taak en de andere. Je aandacht wordt dus niet verdeeld, maar onderbroken en dat kunnen je hersenen niet aan. Je brein mist delen van de informatie en gaat die aanvullen door te gissen. Zo gebeurt het weleens dat je dingen hoort die helemaal niet gezegd zijn.

Serieel multitasken is het afwisselend uitvoeren van verschillende taken. Je stopt dan bijvoorbeeld even met het lezen van een artikel om een mail te beantwoorden. Ook dit is volgens Compernolle niet efficiënt. Je denkende brein moet alle informatie voor het lezen van een artikel tijdelijk ergens anders opslaan om ruimte te maken voor nieuwe informatie. Als je vervolgens weer terugkeert van de mail naar het artikel, gebeurt nog een keer hetzelfde. Dat is vermoeiend voor je brein en kan ervoor zorgen dat je informatie verliest.

Tips

Om ervoor te zorgen dat je beter voor je hersenen gaat zorgen en efficiënter werkt, hebben we natuurlijk ook een paar tips voor je.

1.Stop met switchen!

Dat ligt natuurlijk voor de hand, maar het vergt erg veel discipline. Concentreer je op één taak en rond deze af voor je verder gaat met de volgende.

Tegenwoordig worden we vooral afgeleid door nieuwe informatie- en communicatietechnologieën (ICT), zoals e-mail, Facebook, WhatsApp etc. Schakel je ICT dus uit als je aan een complexe taak begint. Werk je met meerdere mensen op één kantoor? Super gezellig, maar ook dat zorgt natuurlijk voor afleiding. Zoek hierin naar de juiste balans.

2.Neem pauze en slaap voldoende

Het is belangrijk dat je je archiverende brein de kans geeft om informatie te sorteren en op te slaan. Daarom is rust essentieel. Pauzeer tussen complexe taken in en probeer 7 à 8 uur per nacht te slapen. Plan daarnaast je moeilijkste en belangrijkste taken in de ochtend, zodat je brein nog fit is als je hiermee aan de slag gaat.

3.Vermijd stress en onnodige prikkels

Je reflexbrein reageert onbewust op zintuiglijke waarnemingen. Dat verstoort de aandacht van je denkende brein, verlaagt je efficiëntie en is vermoeiend. Probeer prikkels dus zoveel mogelijk te vermijden. Zet je telefoon op stil en schakel pop-up meldingen uit. Soms is dat natuurlijk lastig als je een belangrijk telefoontje of bericht verwacht. Maar bedenk eens goed voor jezelf of dat mailtje echt niet een uurtje langer kan wachten.

4.Ga offline

Dit is tegenwoordig toch al een trend, maar het werkt ook echt! Ga bijvoorbeeld één of twee keer per dag, een blok van drie kwartier, offline. Dat werkt positief voor je intellectuele productiviteit. Probeer voor jezelf uit op welk moment van de dag dit voor jou het beste uitkomt.

5.Verdeel je tijd in blokken

Maak blokken voor denkwerk, het beantwoorden van mails en telefoontjes en bijvoorbeeld een blok voor “rotklusjes”. Verdeel je dag op in blokken en denk hier goed over na. Plan “denkwerkblokken” in de ochtend en zorg dat je dan geen afleiding hebt. Doe de rotklusjes één of twee keer per week en vergeet ook niet om pauzes in te lassen!

Gaat het jou lukken om voortaan te monotasken in plaats van multitasken? Ik moet zelf ook nog even oefenen hoor.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

To-do-lijstjes? NOT-to-do!
5 Tips om je productiviteit te vergroten
Je eigen tijd indelen als zzp’er
Thuiswerken of flexen?
Zzp-vakantie (3): terug van vakantie
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog