Deel dit blog
ZZP-Forum

Geef je doelgroep een gezicht!

25 september 2019   496 keer gelezen  Marketing, Inspiratie

Je bent een bedrijf gestart en om je bedrijf succesvol te maken moet je de juiste doelgroep(en) benaderen. Een doelgroep is de groep potentiële klanten die je uiteindelijk wilt bereiken. Waarschijnlijk heb je al eens nagedacht over jouw doelgroep maar voor veel mensen blijft het duidelijk in kaart brengen van een doelgroep toch nog lastig. Het opstellen van een ijkpersoon helpt jou als ondernemer om je doelgroep beter inzichtelijk te krijgen.

Wat is een ijkpersoon?

Een ijkpersoon is een handig hulpmiddel in de marketing en communicatie van je onderneming. Het is een verzonnen persoon die staat voor je doelgroep. Als onderneming kun je meerdere doelgroep(en) hebben, en dus ook meerdere ijkpersonen.  Je omschrijft deze aan de hand van verschillende kenmerken. Ik zal hieronder de verschillende kenmerken toelichten en aan de hand van voorbeelden vorm ik mijn eigen ijkpersoon. In dit voorbeeld doe ik alsof ik supplementen verkoop op de fitnessmarkt.

1. Demografische kenmerken

Als eerste breng je de demografische kenmerken van je doelgroep in kaart. Kijk hierbij naar de volgende factoren:

Leeftijdscategorie

Wat is de leeftijd van jouw ideale klant? Heb je een product of dienst dat geschikt is voor jongeren tussen de 18 en 25 jaar, of wil je juist ouderen bereiken? Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je meerdere producten en diensten verkoopt. Verdeel dan de verschillende leeftijdscategorieën over meerdere ijkpersonen. In mijn voorbeeld kies ik voor de leeftijdscategorie van 18 – 30 jaar.  

Geslacht

Welk geslacht heeft jouw ideale klant? Heb jij een coaching praktijk die speciaal gericht is op jonge vrouwen, of zijn de producten die jij aanbiedt juist alleen bedoelt voor mannen? Breng dit goed in kaart. Met mijn supplementen richt ik mij op mannen.

Gezinsgrootte

Wat is de leefsituatie van jouw ijkpersoon? Woont hij/zij alleen, met een partner of met een heel gezin. Het toevoegen van de gezinsgrootte maakt uiteindelijk je doelgroepomschrijving meer compleet. In mijn geval woont mijn ijkpersoon samen met een partner.

Werksituatie

Wat doet jouw ideale klant voor werk? Werkt hij/zij in loondienst of juist als zzp’er? En heeft hij/zij veel te besteden of juist een modaal inkomen? Mijn ijkpersoon werkt 32 uur in loondienst en heeft een gemiddeld inkomen te besteden.

2. Psychografische kenmerken

Na de demografische kenmerken komen de psychografische kenmerken aan bod. Deze kenmerken hebben o.a. te maken met interesses van de doelgroep.

Levensstijl

Hierbij vraag je jezelf af hoe jouw ideale doelgroep in het leven staat. Verkoop je producten die geschikt zijn voor veganisten, dan is jouw ideale doelgroep niet die stoere man die elke week een lekker stuk varkensvlees op zijn barbecue grilt. Mijn ijkpersoon heeft een gezonde levensstijl.

Interesses

Ga na welke persoonlijke interesses er passen bij jouw ideale klant. Wat zou hij/zij doen in het weekend? Voorbeelden van interesses kunnen zijn: uitgaan met vrienden, sporten, een passie voor auto’s, een passie voor geschiedenis, lezen, winkelen e.d. In dit geval is mijn ijkpersoon geïnteresseerd in fitness en heeft hij een passie voor gezonde voeding.

3. Geografische kenmerken

Hierbij kijk je vooral naar de woonsituatie. Het kan zijn dat jouw ideale klant in een dorp woont of juist in een stad. Ook het type woning kan verschillen bijvoorbeeld een studentenhuis, rijtjeshuis of een vrijstaande woning. Mijn ijkpersoon woont in een rijtjeshuis in Leiden.

4. Gedragskenmerken

Als laatste kijk je naar de gedragskenmerken. Wat voor gedrag vertoont jouw ideale klant op internet? Misschien bevindt hij/zij zich juist op de social media kanalen waar jij nog niet zichtbaar bent. En eventueel zijn er nog andere kanalen die hij/zij vaak bezoekt. Mijn ijkpersoon bevindt zich vooral op Facebook, Instagram & YouTube en volgt daar met name accounts die te maken hebben met sport.

Zelf aan de slag

Je hebt nu veel informatie verzameld om zelf aan de slag te gaan. Je kunt jouw eigen ijkpersoon een naam geven en er een situatie bij schetsen. Mijn omschrijving ziet er als volgt uit:

Mijn ijkpersoon heet Daan. Daan is 25 jaar, en woont samen met zijn vriendin Anouk in een rijtjeshuis in Leiden. Daan werkt in loondienst, 32 uur per week als accountmanager buitendienst voor een mediabedrijf. Hij is veel onderweg in zijn auto en daarom vindt Daan beweging super belangrijk. Daan sport drie keer per week en vindt het ook belangrijk om op zijn voeding te letten. Naast deze gezonde levensstijl vindt hij het wel leuk om af en toe naar een feestje te gaan en daar een biertje te drinken. Verder houdt Daan van films en leuke dingen doen met vrienden. Hij is online actief, vooral op  Facebook, Instagram en YouTube. Daar volgt hij met name sport accounts.

En nu?

Nu je de ijkpersoon hebt opgesteld, heb je een redelijk goed beeld op wie, hoe en waar je de marketing kunt toepassen. De demografische en geografische kenmerken helpen je om beter te ‘targeten’op de doelgroep, en de psychografische en gedragskenmerken helpen je bij het schrijven van relevante content. Houd de omschrijving van de ijkpersoon altijd in je achterhoofd. Op deze manier heb je meteen een letterlijk persoon voor ogen. Gebruik een ijkpersoon ook in een brainstorm of in een meeting en creëer toepasbare situaties. Bij het bedenken van een nieuwe campagne kan ik mezelf bijvoorbeeld afvragen: Hoe zou Daan op deze campagne reageren?

Blijf up-to-date

Naarmate je bedrijf groeit, zul je meer relevante informatie verkrijgen van je klanten. Gebruik tools, zoals Google Analytics, om meer informatie te achterhalen en verstuur enquêtes naar bestaande klanten. Je kunt onder andere vragen waarom ze voor jouw product of dienst hebben gekozen en hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Aan de hand van deze nieuwe informatie kun je de ijkpersonen bijstellen voor in de toekomst.

Succes!

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Moeite met de vindbaarheid van je website? Los het op met deze tips!
Handige apps voor jou als zzp'er
Video inzetten voor crowdfunding
Haal meer uit je webshop met Instagram Shopping
7 tips voor een goede nieuwsbrief
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog