Deel dit blog
ZZP-Forum

7 tips voor een goede nieuwsbrief

15 oktober 2019   533 keer gelezen  Marketing, Inspiratie

Als zzp’er zorg je voor je eigen klanten en dit kan op verschillende manieren. Je wilt dat iemand klant wordt en blijft, hiervoor kun je een nieuwsbrief aanbieden. Met een goede nieuwsbrief kom je dichter bij je klanten te staan en creëer je een grotere naamsbekendheid.

1.Een 'opt-in'

Om te beginnen mag je niet zomaar iedereen een nieuwsbrief sturen, dit heeft te maken met de vernieuwde AVG wet die in mei 2018 is ingegaan. Volgens die wetgeving moet je een ‘opt-in’ plaatsen. Een ‘opt-in’ betekent dat iemand zich moet aanmelden voor je nieuwsbrief, niet dat je dit automatisch doet. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt, mag je niet automatisch nieuwsbrieven sturen aan klanten die bij jou een bestelling hebben gedaan. En je mag ook niet een vinkje met bijvoorbeeld 'Ik ontvang graag de nieuwsbrief' automatisch aangevinkt hebben. Mensen moeten dit uit zichzelf doen. Je mag dus wel een hokje plaatsen bij een bestelling met 'ik ontvang graag de nieuwsbrief', maar dat hokje mag dus niet al aangevinkt zijn. 

Het moet duidelijk zijn dat iemand zich aanmeld voor je nieuwsbrief én bij iedere nieuwsbrief moet er de mogelijkheid zijn om je uit te schrijven. 

Voorbeeld:

2. Pakkende onderwerpregel

Er worden dagelijks veel mailtjes verzonden door verschillende aanbieders. Je herkent het vast zelf ook wel, een overvolle mailbox. Je wilt natuurlijk dat jouw mailing opvalt en niet meteen in de prullenbak belandt, maar hoe doe je dit? Daar komt de onderwerpregel om de hoek kijken! De onderwerpregel is de tekst die de lezer in zijn mailbox te zien krijgt, eigenlijk een soort visitekaartje.  Zorg er dus voor dat de onderwerpregel de aandacht trekt, en de lezer geprikkeld wordt om de mail te openen. Een goede onderwerpregel is kort, bevat de belangrijkste informatie uit de nieuwsbrief en zet aan tot actie. Je kunt ook spelen met je onderwerpregel door bijvoorbeeld het toevoegen van emoji’s. Vermijd titels met alleen hoofdletters, dit komt al snel onbetrouwbaar over.

3. Bekende vormgeving

Blijf met het design van je nieuwsbrief dicht bij de huisstijl van je onderneming. Gebruik je bijvoorbeeld altijd blauw en oranje, maak je nieuwsbrief dan niet opeens roze met grijs omdat je dit mooier vindt staan. Maak gebruik van je eigen kleuren, lettertypes, afbeeldingen en vergeet je logo niet! Een lezer heeft waarschijnlijk al eens je website of andere kanalen bezocht, en zal de nieuwsbrief zo sneller aan jou linken. De meeste mensen openen hun mail op een mobiel apparaat, houd er dus rekening mee dat je nieuwsbrief geschikt is voor mobiele weergave.‚Äč

4. Belangrijke inhoud

Verdeel je nieuwsbrief in rubrieken, zo behoud je een duidelijk overzicht. Heb je bijvoorbeeld elke maand tips, advies en acties, dan zijn dit de terugkerende rubrieken die in je nieuwsbrief staan. De lezer weet wat hij van jou kan verwachten, en kan snel je nieuwsbrief doornemen. Vergeet niet dat een ontvanger zich voor een bepaald doel heeft ingeschreven. Je kunt dus niet ineens informatie versturen die helemaal niets met je onderneming te maken heeft.

Tip: Vermeld altijd je contactgegevens en je social media kanalen!

5. Frequentie bepalen

Er is geen vastgestelde verzendfrequentie waar je jezelf aan moet houden. Welke frequentie succesvol is, hangt af van de branche waarin jij actief bent en het soort product of dienst dat jij aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een webshop, dan zul je vaker een nieuwsbrief versturen dan een zzp’er die in de bouw werkt. Houd er wel rekening mee dat je niet te vaak een nieuwsbrief verstuurt, anders ben je al snel die irritante ondernemer! Het is ook slim om in je analytics te kijken, zodat je kunt zien op welk tijdstip de meeste gebruikers online zijn. Als ze dan toch met je bezig zijn, kun je net zo goed op dat moment de nieuwsbrief verzenden, toch?

6. Meten = weten

Er zijn verschillende gratis programma’s waarin je een nieuwsbrief kunt versturen. Bij de meeste programma’s heb je een mogelijkheid om je mail te meten. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak de nieuwsbrief geopend is, of er vaak op de links is geklikt, en hoeveel lezers zich hebben afgemeld. Voordat je een nieuwsbrief verstuurt, is het goed om jezelf een testmail te sturen. Op die manier kun je zelf inzien of de mail überhaupt binnenkomt en hoe de mail overkomt in een inbox.

7. E-mailadressen verzamelen

Leuk en aardig een nieuwsbrief, maar hoe kom je nou aan al die e-mailadressen? Naast de mailadressen van je bestaande klanten, kun je op een aantal simpele manieren adressen verzamelen. Zet bijvoorbeeld in de handtekening van je mail: meld je hier aan voor gratis advies. Je hebt dan al contact met de lezer dus die zou eerder bereid zijn om zich in te schrijven. Een andere manier is het weggeven van gratis informatie in de vorm van een whitepaper. Als je in het contactformulier op je website een ‘opt-in’ bouwt die directe toestemming voor de nieuwsbrief vraagt, scoor je ook makkelijk een inschrijving.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Moeite met de vindbaarheid van je website? Los het op met deze tips!
Handige apps voor jou als zzp'er
Video inzetten voor crowdfunding
Haal meer uit je webshop met Instagram Shopping
Geef je doelgroep een gezicht!
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog