Deel dit blog
ZZP-Forum

10 tips voor social mediagebruik

30 april 2021   150 keer gelezen  Time management, Marketing, Passie, Starten

Je kunt op verschillende manieren social media gebruiken, we hebben laatst de Voor- en nadelen van social media besproken. Maar hoe zorg je er nou voor dat jij goed uit de verf komt op social media? In dit blog geven we je tien tips hoe je social media het best gebruikt. Lees je mee?

Tip 1: Bepaal welk medium je wil gebruiken

Content kan van alles zijn, een video, afbeelding, een mooie foto of een stuk tekst. Voor je iets online gaat plaatsen is het slim om te bepalen wat je wil plaatsen, wat je wil bereiken met het berichtje en welk kanaal je hiervoor nodig hebt. Heb jij ontzettend gave foto’s gemaakt die je graag wil delen? Bekijk dan hoe je deze gaat delen op welk kanaal. Waar zitten je meeste potentiële klanten? Ga je bijvoorbeeld voor een berichtje op Instagram, dan weet je dat het visuele onderdeel van de content heel belangrijk is. Maar wil je een berichtje op Facebook delen, kies dan voor een pakkende tekst, leuke visual en zorg dat het bericht linkt naar een pagina op jouw website.

Tip 2: Kies het juiste moment

Op een goed moment een berichtje plaatsen is erg belangrijk, omdat je bericht dan beter wordt bekeken en je bereik hoger ligt. Via je social media statistieken kun je zien op welk tijdstip je de meeste bezoekers op jouw pagina hebt. Weet je op dit moment niet wat voor jou het beste moment is om een bericht te plaatsen, omdat je bijvoorbeeld pas net bent begonnen met social media? Hou dan de tijd tussen 16:00 uur en 19:00 uur aan. Op deze tijdstippen is er de meeste interactie tussen bezoekers. Veel mensen zijn dan klaar met school of werk. Tijd om eens lekker op social media te scrollen. Een perfect moment voor jou om juist dan een berichtje online te gooien.

Tip 3: Wissel content af

Voor je iets op social media gaat plaatsen, is het slim om eerst te bedenken wat je wil bereiken met het berichtje. Op deze manier weet je altijd wat je doel is. Plaats je altijd foto’s? Maak dan ook eens een berichtje met tekst, een visual, video of een gifje. Zo blijft je kanaal divers en verrassend. Videocontent doet het altijd erg goed. Dit zorgt voor veel views en betrokkenheid bij een bericht. Daarnaast kun je video’s op verschillende kanalen delen. Superpositief voor de groei van jouw social mediakanaal. Maak je nog geen video’s? Ga daar dan lekker mee aan de slag. Kies uiteraard wat het beste bij jou past, maar hou je niet in en laat je creativiteit los!

Tip 4: Zorg voor een goede titel

Dit zorgt er namelijk voor dat bezoekers geprikkeld raken om verder te lezen. Of het nou gaat om een foto of een blog die je deelt, met een goede titel sleep jij de bezoekers binnen. Maar hoe doe je dat dan? Maak gebruik van zogenaamde powerwoorden. Deze woorden kunnen overdreven overkomen, maar ze werken erg goed. Woorden als: gratis, absoluut of dit moet je weten, zijn woorden die het vaak goed doen in een titel. Dus neem dit zeker mee.

Tip 5: Schrijf zo makkelijk mogelijk

Gebruik jij ook wel eens moeilijke woorden om serieus over te komen? Op social media werkt dit niet zo lekker. Berichtjes worden daar vaak moeilijk en langdradig van. Waardoor je de kans hebt dat bezoekers afhaken. En dat wil je natuurlijk niet. Blijf dus dicht bij jezelf. Door het zo te schrijven hoe jij het ook tegen een vriend of vriendin zou zeggen. Op deze manier blijft het voor iedereen leuk én logisch. 

Tip 6: Maak gebruik van een inhaakkalender

Weet je even niet wat je moet delen? Of zijn je ideeën voor een leuk berichtje op? Maak dan gebruik van een inhaakkalender. Deze kun je gewoon googelen en gratis downloaden. Op deze kalender staan alle feestdagen, maar ook dagen als e Dag van de Ondernemer, CAPSLOCK-DAY en ga zo maar door. Laat je hierdoor inspireren om een berichtje te plaatsen dat aansluit bij die dag.  Als de dag of activiteit die je deelt iets te maken heeft met je bedrijf, laat je jezelf weer op een positieve manier zien.

Voorbeeld e-Boekhouden.nl

Hieronder zie je voorbeelden hoe e-Boekhouden.nl met leuke berichtjes heeft ingehaakt op Valentijnsdag.

   

Tip 7: Ben zichtbaar op verschillende kanalen

Gebruik je op dit moment slechts één social mediakanaal? Probeer dan eens te kijken of je jezelf ook kunt laten zien op andere kanalen. Hiermee vergroot je je zichtbaarheid en bereik. Er zijn natuurlijk ontzettend veel social mediakanalen. Dus zichtbaar zijn op al deze kanalen is niet realistisch. Kies daarom ook voor de kanalen die echt bij jou passen en waar jij ook tijd in wil investeren. Een beetje vooronderzoek doen kan nooit kwaad. Tip: informeer eens bij collega zzp-ers hoe zij dit doen.

Tip 8: Zorg voor interactie

Ofwel, betrek je volgers bij jouw bedrijf. Hierdoor voelen zij zich verbonden. Als je iets plaatst op social media, geef je volgers dan ook de mogelijkheid om te reageren. Doen zij dit? Neem dan ook de moeite om te reageren. Je kunt hier iedere dag even een momentje voor inplannen. Je volgers voelen zich gehoord en ze hebben het idee dat ze mee kunnen denken over jouw bedrijf. Je zorgt al voor interactie door een vraag te stellen in je social mediabericht. Dit kunnen vragen zijn als: “Wie geeft jou inspiratie? Hoe zou jij dit doen? Wat ga jij dit weekend doen?”. Gemakkelijke vragen waardoor mensen het leuk vinden om een reactie te plaatsen of reageren met hartje of smiley.

Tip 9: Gebruik de kracht van herhaling

Bij marketing is herhaling belangrijk. Door jouw boodschap te blijven herhalen, blijft dit beter hangen bij de bezoekers van je pagina. Wil jij namelijk vertellen dat jij de allerbeste bent in het organiseren van evenementen? Blijf dit dan communiceren. Zie je in de statistieken dat een bepaald berichtje het heel goed heeft gedaan? Plaats deze dan nog een keer! Dit voelt misschien een beetje raar, maar op deze manier zien ook nieuwe mensen waarom ze juist bij jou moeten zijn. Let wel op de juiste balans tussen herhaling en overkill. Herhaling moet namelijk niet irritant worden, waardoor mensen afhaken. Dus laat er altijd een paar maanden tussen zitten.

Tip 10: Bepaal een strategie

Merk je dat je aan het groeien bent op social media? Zorg dan voor een passende strategie. Voor welke doelgroep is het berichtje bedoeld? Bepaal hoe vaak jij per week een bericht wil posten. Wat is het doel van een bericht, is het om je zichtbaarheid te vergroten of moet het leiden tot kliks naar jouw website. Een strategie bepalen doe je niet zomaar, wil je hier meer over lezen? Lees dan het blog Social media strategie, hoe zit dat eens.  

Zoals je hebt kunnen lezen zijn en verschillende punten waar je rekening mee kunt houden wanneer je social media gaat delen. Ons advies, wees jezelf en ga gewoon aan de slag. Bedenk voor jezelf wat jij wil delen en hoe jij jezelf en je bedrijf wil laten zien. Veel succes!

 

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Voor- en nadelen van social media
Handige apps voor jou als zzp'er
Een bedrijf starten in crisistijd
Video inzetten voor crowdfunding
Zzp’er worden? Waar moet je aan denken? (update)
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog