Deel dit blog
ZZP-Forum

Hoe trek jij de aandacht tijdens Black Friday?

12 november 2021   154 keer gelezen  Time management, Marketing, Ondernemen

Black Friday hoe val jij op?

Hoe val jij op tijdens Black Friday?

Net voordat de gekte rondom Sinterklaas en Kerst begint, is daar ook nog die wat vreemde uit Amerika overgewaaide hype, Black Friday! Je kent de filmpjes wel. Grote groepen mensen die allemaal op die vierde vrijdag in november een warenhuis binnendringen, op zoek naar koopjes.

Ook in Nederland wordt Black Friday de laatste jaren steeds populairder. Zowel off- als online word je verleid met de hoogste kortingen en beste deals. Voor de ondernemer een omzet-boost, voor de klant een mooie korting. Fijn toch zo net voor de feestdagen? Maar hoe val jij op met jouw winkel of webshop tussen al die gekte? Wij hebben de tips voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: begin op tijd

Voordat je het weet loop je achter de feiten aan. De site is nog up to date, de producten zijn nog niet binnen en ojee je moet ook nog akkoord geven op die ene advertentie. Verdorie, te laat. Voorkom dit. Begin dus op tijd! Maak een planning, zorg dat je weet welke uitingen je inzet en zorg dat die ook op tijd klaar zijn en gepland staan op het juiste kanaal.

Op zo’n dag kan het ineens retedruk zijn op je website. Je doet er goed aan om ook hier vooraf naar te kijken. De snelheid en capaciteit van je webshop/website is heel belangrijk. Het kan zomaar zijn dat je site eruit knalt bij grote drukte. Niet alleen online maar ook in de winkel is drukte op zo’n dag niet gek. Zorg voor extra personeel en eventueel een beveiliger bij de deur. Er komen niet alleen kopers af op al dat moois.

Tip 2: uniek product, unieke dienst

Het draait tijdens Black Friday niet puur en alleen om de hoge kortingen en speciale aanbiedingen. Het gaat om de aandacht die jij trekt met jouw producten en diensten. Een perfect moment om eens een nieuw product of dienst in de spotlights te zetten in plaats van alleen maar te knallen met hoge kortingen. Verzin een gave actie en trek die aandacht.

Blijf wel eerlijk over je kortingen en prijzen. Niemand heeft er iets aan als blijkt dat er een addertje onder het gras zit. 

Tip 3: hou rekening met de coronamaatregelen

Ondanks alle Black Friday-gekte hebben we ook nog steeds met corona te maken. Laat dus maar een aantal mensen tegelijk in je winkel en zorg voor voldoende veiligheidsmaatregelen. Denk aan mondkapjes en de desinfectiegel. Handig dat die beveiliger de klant ook even kan wijzen op zijn mondkapje en telt hoeveel klanten er binnen zijn. Hup, twee vliegen in een klap.

Blijf altijd netjes naar je klant. Ook al is het nog zo druk, service en vriendelijkheid blijft altijd super belangrijk. Misschien is het wel een goed idee om die dag iets eerder open te gaan. Kun je dat ook mooi als lokkertje vermelden in de advertentie.

Tip 4: ga de samenwerking aan

Ga de samenwerking met andere websites aan. Er zijn genoeg verzamelwebsites te vinden waarop jij jouw unieke product of dienst kunt aanbieden! Ook adverteren op andermans site of linkbuilding zijn mooie tools die je kunt inzetten voor meer bezoek en meer verkopen. Doe er je voordeel mee. Je ontkomt bijna niet meer aan online adverteren.

Tip 5: aankopen direct verwerkt in je boekhouding

Al die aandacht zorgt gelukkig voor omzet. Tijdens zo’n dag zul je weinig tijd hebben om tussendoor je administratie bij te houden. Maak het jezelf dan ook een stuk makkelijker door je webshop aan je boekhouding te koppelen. Zo worden je verkopen en bestellingen uit je webshop automatisch in je boekhouding verwerkt. Een online boekhoudprogramma waarin deze functie super goed werkt is e-Boekhouden.nl. Probeer het boekhoudprogramma nu gratis en vrijblijvend uit.

Laten we er samen een mooie en veilige Black Friday van maken. Heel veel succes en plezier!

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Laat jezelf zien! Juist nu.
Tijd voor een frisse wind?
Hey, ruim eens op!
Een beetje inspiratieloos?
Thuiswerken toch weer de norm
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog