Deel dit blog
ZZP-Forum

Hey, ruim eens op!

12 oktober 2021   122 keer gelezen  Time management, Ondernemen, Persoonlijkheid

Ga eens je rommel opruimen

Je kijkt naar je werkplek en denkt, wat een ravage. Je bureau is overvol. Het ligt vol met papiertjes, bonnetjes, volle mappen, een leeg bordje van je snack van drie uur geleden. Laten we vooral de vieze koffie kopjes niet vergeten. Bah! Tijd om hier wat aan te doen. Opruimen die troep!

Wat is troep?

Onnodige ballast, zo noem ik troep vaak. Het is er vaak sneller dan je zelf door hebt en het kan je ontzettend irriteren. Een stapel papieren of een stoel vol kleding, knipper een keer met je ogen en alles ligt vol. Ikzelf kan ontzettend goed opruimen maar ook heel goed troep verzamelen. Daar kan ik enorm onrustig van worden. Heb jij hier nou ook wel eens last van? Ik deel mijn tips met jou zodat jij lekker kunt gaan opruimen. 

Tip 1: Een, twee, weg ermee

Je kunt wel blijven kijken naar de rommel, maar helaas ruimt dit zichzelf niet op. Steek je handen uit de mouwen en ga ervoor. Neem even een break en pak alles aan. Is je bureau op dit moment het rommelhoekje, pak dit meteen aan. Maak je bureau eerst helemaal leeg en maak het stof en vlekvrij.

Ga daarna sorteren. Wat ligt er op je bureau dat meteen de prullenbak of de vaatwasser in kan? Sorteer papieren en zorg dat je onnodige spullen zoals een stapel magazines weg haalt. Heb je mappen op je bureau of in de kast liggen waar je bepaalde papieren in bewaart? Zorg dat je deze labelt, bijvoorbeeld op alfabet, op jaartallen of op kwartalen. Zo kun jij later veel gemakkelijker iets terugvinden.

En ohja, vergeet ook niet om je bureaublad van je computer eens op te schonen. Wat kan er weg en wat kan er blijven? Mapjes maken en oude documenten verwijderen. Zorg ervoor dat je bureaublad zo goed als leeg is. Dit geeft je heel veel rust.

Tip 2: Allemaal digitaal

Een bureau vol facturen, bonnetjes en papieren, lekker ouderwets. Misschien ziet het er charmant uit, maar handig is het niet. De kans is groot dat je iets kwijtraakt, iets niet meer kunt vinden of iets onleesbaar wordt. Wanneer je ervoor zorgt dat je vrijwel alles digitaal hebt, verklein je deze problemen. Je kunt bijna alles digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan je to do list, je agenda of belangrijke aantekeningen. Maar vergeet ook niet je boekhouding. Doe jij dit nu nog handmatig met allemaal mappen en losse bonnetjes? Ga online boekhouden! Dit bespaart tijd, de kans op fouten wordt minder en je financiële gegevens zijn altijd bij de hand. Ideaal toch? Extra tipje van mij, ga aan de slag met e-Boekhouden.nl. Dit programma is gebruiksvriendelijk en kun je gratis proberen.

Tip 3: Laat jezelf inspireren

Kom je nou niet door al die rommel heen, of vind je het heel lastig om te beginnen met opruimen? Laat jezelf dan inspireren. Er zijn genoeg series en vlogs te vinden die je tips geven hoe jij het beste kunt opruimen. Je hebt misschien vast wel eens gehoord over de Marie Kondo Methode. Deze serie is zeker de moeite waard. Kijk maar eens op Netflix. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt. Mocht je er nou helemaal geen zin in hebben om zelf aan de slag te gaan. Huur gewoon iemand in. Er zijn bedrijven die bij jou aan huis willen komen om alles netjes op te ruimen en te ordenen.

Mensen zeggen wel eens, een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Gun jezelf ook die rust en ga lekker aan de slag. Of je nu privé gaat opruimen of zakelijk, het zal je altijd goed doen. Het beginnen is soms wat lastig, maar voor je het weet ben je door de troep heen en kun jij in alle rust (én ruimte) weer lekker door.  

Zet ‘m op!

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Hoe ga jij om met kritiek op je werk?
Last van belangst? Wij geven tips:
Een beetje inspiratieloos?
Thuiswerken toch weer de norm
Vakantiegeld als zzp’er, hoe zit dat?
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog