Deel dit blog
ZZP-Forum

Drie lessen uit een film: American Gangster

9 januari 2016   695 keer gelezen  Lifestyle, Ondernemen

Lessen voor ondernemers uit American Gangster

Als je de carrière van Frank Lucas even loskoppelt van zijn drugsimperium, heb je een geweldig voorbeeld van een gedreven en zeer intelligente ondernemer. Eén die van aanpakken weet en die zonder enige opleiding kapitalistische strategieën implementeert in zijn altijd dynamische bedrijf. Daarnaast zet hij nog een sterk staaltje branding in om zijn product Blue Magic goed op de markt te zetten. Drie lessen die je van badass gangster Frank Lucas kan leren.

1. ‘The loudest person in the room is the weakest one’

Overschreeuw jezelf niet. Leg de aandacht op je product en je dienst en niet op jezelf. Laat trots en groot ego niet belangrijker worden dan de ambitie om doelen te bereiken. Observeer, verken de kringen waarin je werkt en vestig de aandacht niet op jou als privépersoon. Blijf bescheiden. Je hoeft je status niet uit te dragen door flamboyant gedrag en kleding. 

2. Weg met tussenpersonen

Korte lijnen. Je wil als ondernemer korte lijnen. Zodat je weet waar je aan toe bent en zelf de touwtjes in handen hebt. Frank Lucas was hier heel bedreven in. Nadat hij de zaken van zijn voormalige baas Bumpy Johnson overnam, heeft hij de bedrijfsstrategie radicaal omgegooid. En met succes. Weg met de tussenpersonen. Maar juist directe handel met de leveranciers. Hij nam hiermee een groot risico (maffia als tussenpersoon uitschakelen is niet zonder gevaren, zoals je misschien begrijpt), maar dat hoort bij ondernemen. Af en toe een risico nemen.

3. Branding

Je moet een sterk product hebben dat je goed in de markt zet. Het gaat in deze film dan misschien wel om heroïne, maar dat vergeten we voor het gemak even. Frank Lucas laat ons zien dat het van ongekend belang is dat je een product op de markt brengt dat herkend wordt. Een product waarmee je geassocieerd wil worden. Je ziet het, proeft het in dit geval, en je weet welk merk het is. Net als bij Apple. Consistentie, kwaliteit en reputatie zijn de sleutelwoorden.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Coronaregels vanaf 25 februari
Voordelen van voor jezelf werken
Klaar voor de kerst?
De leukste flexwerkplekken in Nederland
Hoera! Je bent ondernemer!

Reacties

Profiel foto

{{c.UserName}}
@{{c.InResponseTo}}

{{c.PostedOn}}

Reageer

Reactie plaatsen

Reactie wijzigen



Annuleren
{{error}}

Reactie plaatsen


{{error}}

Reacties plaatsen is uitgeschakeld

Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog