Deel dit blog
ZZP-Forum

Zakelijke telefoon als zzp’er

17 augustus 2018   5919 keer gelezen  Ondernemen, Fiscaal

Als je als zzp’er een telefoon nodig hebt, is het handig om deze ‘op de zaak’ te zetten. Maar hoe werkt dat, een zakelijke telefoon? Je leest het hier.

Wat is een zakelijke telefoon?

Een zakelijke telefoon is een telefoon die je, je raadt het nooit, zakelijk gebruikt. Als je veel moet bellen en internetten voor je bedrijf, is je telefoon onmisbaar voor jou als zzp’er. En, net zoals veel andere kosten, mag ook de uitgaven aan je telefoon als zakelijk kosten opgeven. 

Zakelijke kosten

Zoals je hopelijk al weet mag je alle zakelijke kosten meenemen in je administratie. Dit betekent dat hoe meer kosten je maakt, hoe minder winst je maakt. En hoe minder winst je maakt, hoe minder inkomstenbelasting je hoeft te betalen. Neem dus alles wat je koopt voor je bedrijf mee in je boekhouding. Bijvoorbeeld je kantoorspulletjes, laptop of de huur van een werkplek. Maar ook de kosten voor openbaar vervoer (als je naar klanten gaat) of kosten van je auto mag je als kosten opnemen in je administratie.

Zie ook: Bespaartips voor zzp’ers

Zakelijke telefoon aftrekbaar

Als je je telefoon voor je bedrijf gebruikt, mag je deze kosten dus meenemen in je administratie. Maar alleen het gedeelte dat je zakelijk gebruikt. Gebruik je je telefoon alleen zakelijk, dan geef je alle kosten op. Gebruik je je telefoon bijvoorbeeld voor 20% privé? Dan neem je 80% van je telefoonkosten mee in je administratie.

Btw

Niet alleen de telefoonkosten mag je gebruiken, ook de btw. Ook hiervoor geldt dat je het privé gedeelte eraf moet halen. Stel, je hebt 20 euro aan btw uitgegeven in de afgelopen btw-periode en je gebruikt je telefoon voor 80% zakelijk. Dan geef je 16 euro op bij de btw-aangifte.

Een telefoon voor je personeel

Je kunt als zzp’er een zakelijke telefoon hebben, maar als je personeel hebt, kun je ook voor hen zakelijke telefoons aanschaffen. Je moet dan wel zorgen dat de telefoons op jouw bedrijf staan. Dan kun je alle aanschaf- en abonnementskosten meenemen in je boekhouding, ook de btw. Jij blijft bovendien als werkgever eigenaar van de telefoon, je werknemer is gebruiker van de telefoon.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Meld je vandaag nog aan voor de KOR
Liquiditeit, wat is het?
Prinsjesdag, wat verandert er voor jou?
Fiets van de zaak: de voordelen
Schijnzelfstandigheid - update
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog