Deel dit blog
ZZP-Forum

Aan welke kosten moet je denken bij het starten van je eigen bedrijf?

25 maart 2021   2916 keer gelezen  Ondernemen, Starten, Financieel


Je eigen bedrijf starten kost geld, maar misschien niet zoveel als je in eerste instantie had verwacht. Met een klein budget kun je vrij makkelijk je eigen bedrijf beginnen. In dit blog hebben we een aantal basiszaken voor je op een rij gezet. Hou je die in de gaten, dan staat jou niets meer in de weg. Op naar je eigen onderneming!

Schrijf je in bij de KvK

De Kamer van Koophandel is dé plek voor startende ondernemers. Start je een eenmanszaak, vof (vennootschap onder firma) of maatschap dan moet je die altijd eerst inschrijven in het handelsregister van de KvK.

Wanneer moet je je inschrijven?

  • Als je spullen en/of diensten levert. Bijvoorbeeld je verkoopt fietsen of je bent tuinman;
  • Als je meer dan een symbolisch bedrag hiervoor krijgt. Dus, je stuurt een factuur voor de kosten en de gewerkte uren;
  • Als je meedoet aan het economische verkeer. Bijvoorbeeld: je legt tuinen aan voor klanten en niet voor familieleden of kennissen.

Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel start online. Je vult op de website van de KvK een inschrijfformulier in. Heb je het formulier helemaal ingevuld, dan maak je daarna een afspraak bij een KvK-kantoor bij jou in de buurt. Voldoe je aan de inschrijfvoorwaarden en is je legitimatie gecheckt dan sta je ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Je betaalt hiervoor eenmalig € 51,30 inschrijfgeld.

Hoe schrijf je een bv of stichting in bij de KvK?

Het is zo dat je niet alle rechtsvormen rechtstreeks bij de KvK kunt inschrijven. Een bv (besloten vennootschap) of stichting mag je alleen via de notaris oprichten, omdat de notaris de akte van oprichting moet ondertekenen. Samen met de notaris stel je een oprichtingsakte op. Hij regelt daarna de inschrijving bij de KvK. Notariskosten verschillen per vraag en situatie. De gemiddelde kosten voor een notaris zijn € 105 per uur.

Wat wordt de locatie van je onderneming?

Waar jij werkt heeft heel veel invloed op de kosten. Werk je bijvoorbeeld vanuit huis en heb je alleen een laptop nodig dan zijn de kosten natuurlijk veel lager dan wanneer je investeert in een volledig bedrijf aan huis of een aparte bedrijfsruimte. Denk van tevoren dus goed na over de locatie van je onderneming en de spullen die je nodig hebt. Maak een wensenlijst en bespreek die ook eens met collega-ondernemers.

Tip: Wist je dat je in sommige gevallen de kosten voor een werkruimte kunt aftrekken bij de Belastingdienst? Denk je hier recht op te hebben? Doe de check.

Flexwerken

Ga je niet vanuit huis of op een vaste locatie starten? In verschillende steden maar ook in grote bedrijfsruimtes zijn er vaak mogelijkheden om een werkplek of klein kantoor te huren. Je bent hierdoor lekker flexibel en kunt zo nu en dan eens bij ‘collega-ondernemers’ binnenlopen voor een praatje. Wie weet wat voor mooie, nieuwe samenwerkingen hieruit komen.

Bedrijfsmakelaar

Ben je op zoek naar een kantoorruimte of plek voor je bedrijf dan kun je bij een bedrijfsmakelaars terecht. Een bedrijfsmakelaar helpt jou op weg bij je zoektocht naar een geschikte werkplek. Je zult zien dat wanneer je zoekt op bedrijfsmakelaar je er zeker ook bij jou in de regio vindt. 

Je boekhouding op orde

Ga je ondernemen dan is een boekhouding onmisbaar én zelfs verplicht. Het geeft je inzicht in jouw bedrijf. Hoe sta je ervoor, moet je op bepaalde onderdelen bijsturen, koop je misschien te duur in? Er zijn heel veel verschillende boekhoudpakketten waarvan de meeste tegenwoordig online te vinden zijn. Neem bijvoorbeeld e-Boekhouden.nl. Zij bieden zelfs een boekhoudpakket aan speciaal voor startende ondernemers en zzp’er. Probeer het een proefperiode gratis en vrijblijvend uit en ontdek of het pakket bij jou past.

Tip: Het is slim om te kiezen voor een boekhoudpakket waarbij je hulp kunt vragen. Ook een korte training over het boekhoudpakket is vaak een aanrader als je startende ondernemer bent. Zo ben je in een klap op de hoogte van alle ins en outs van het programma en kun je altijd een beroep op ze doen als je vragen hebt. Online vind je diverse boekhoudcursussen, zoals gratis-cursus-boekhouden.nl, die van jou in korte tijd een online boekhoudprofessional maken.

Belkosten

Bij het starten van je eigen bedrijf mag een telefoon natuurlijk niet ontbreken. Je wilt bereikbaar zijn én natuurlijk zelf kunnen bellen. Gelukkig zijn de kosten voor zakelijk bellen volledig aftrekbaar voor de Belastingdienst. Bel je met je privételefoon dan mag je schatten welk gedeelte zakelijk was, dat deel is dan aftrekbaar.

Tip: De Belastingdienst heeft een duidelijk overzicht gemaakt van de zakelijke kosten die je wel en niet mag aftrekken. Denk maar eens aan bedrijfskleding of een auto van de zaak.

Verzekeringen

Als ondernemer moet je zélf je verzekeringen regelen. Je hebt geen baas die dat voor jou doet. Belangrijke verzekeringen zijn je beroepsaansprakelijkheidsverzekering maar ook de arbeidsongeschiktheidsverzekering is aan te raden. Stel je kunt in een klap niet meer werken. Hoe moet dat dan verder? Verdiep je goed in de mogelijkheden om zo min mogelijk inkomen te verliezen als je ziek wordt of met pensioen gaat. In de toekomst ben je verplicht om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten Wij hebben de belangrijkste verzekeringen voor je op een rijtje gezet.

Marketing en communicatie

Denk van tevoren goed na over het geld dat je steekt in naamsbekendheid, marketing en communicatie. Want zonder klanten of opdrachtgevers heb je geen onderneming, hoe goed jouw product of dienst ook is. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met een eigen website of regel je liever alles via social media? Tegenwoordig zijn de mogelijkheden oneindig. Zolang je er maar goed over nadenkt. In het blog marketing en acquisitie gaan we dieper op dit onderwerp in.

Het is heel logisch dat de kosten voor de ene ondernemer hoger uitvallen dan voor de andere ondernemer. Zet daarom van tevoren op papier welke kosten je denkt te gaan maken. Zo voorkom je in de toekomst onaangename verrassingen en plotselinge kosten die je voorheen niet zag aankomen. Praat er ook eens over met collega-ondernemers. Velen gingen je voor. Heel veel succes met je onderneming!

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Wat zijn crediteuren?
Zes financiële fouten die je als zzp'er niet moet maken - update
Verdienmodellen: hoe ga jij je geld verdienen?
Zzp’er: auto huren, leasen of kopen
Voorbelasting, wat is het?
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog