Deel dit blog
ZZP-Forum

Bedrijf aan huis starten? Wat kan en mag er?

12 december 2018   622 keer gelezen  Fiscaal, Wetten en regels

Ga je een bedrijf beginnen? Heb je ook nagedacht over een bedrijf aan huis? Dit kan best handig voor je zijn. Maar wat kan en mag er met een bedrijf aan huis?

Waarom een bedrijf aan huis?

Het kan heel handig zijn om je bedrijf aan huis te hebben. Je hoeft nooit naar het werk te rijden, dus je hebt geen last van files. Bovendien ben je geen geld kwijt aan je auto, openbaar vervoer of fiets. En bij slecht weer kun je lekker binnen blijven :)

Deze voordelen heb je ook als je thuiswerkt. Alleen heb je als je echt in je huis werkt geen afgebakende werkplek. Dit kan heel erg afleiden. Zie verder de valkuilen van thuiswerken.

Fiscale voordelen én nadelen

Het kan fiscaal voordelig zijn om een bedrijfsruimte aan huis te hebben. De ruimte moet wel een eigen ingang hebben én eigen voorzieningen, zoals een toilet. Het moet dus een échte aparte bedrijfsruimte zijn. Ook moet je deze ruimte voor minimaal 90% voor je bedrijf gebruiken. Als je dit hebt, mag je de kosten van deze ruimte meenemen in je administratie. Dit is fiscaal voordelig voor je bedrijf. Maar krijg je bijvoorbeeld huurtoeslag, dan moet dit weer als inkomsten voor je bedrijf rekenen. Het kan dus zijn dat het niet altijd voordelig is om een bedrijfsruimte aan huis te hebben. Waar je precies recht op hebt, kun je checken via deze rekenhulp van de Belastingdienst.

Wat mag je?

Check even wat je precies mag doen in je bedrijfsruimte. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar een café, restaurant of winkel aan huis beginnen. In veel gevallen moet je een vergunning hebben van de gemeente. Vraag dus bij jouw gemeente wat er wel of niet mag.

Daarnaast mag je in veel gemeentes maximaal een derde van je huis als bedrijfsruimte gebruiken. Je mag dus niet je eigen huis verbouwen tot bedrijfspand en dan ergens in een hoek een slaapkamertje maken.

Heb je alles verzekerd?

Let op dat je je ruimte goed verzekert. Vaak zijn je privéverzekeringen niet genoeg. Check of jouw inboedelverzekering ook je zakelijke ruimte dekt. Denk ook aan de algemene verzekeringen voor ondernemers, zoals een aansprakelijkheidsverzekering.

Personeel

Het hebben van personeel is ook iets aparts. Je mag in je eigen huis geen personeel hebben, daar mag je alleen zelf thuiswerken. Mocht je personeel willen aannemen, ga dan kijken hoe je dat het beste kunt doen.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Klanten in het buitenland? Zo zit dat met de btw
Van 6% naar 9% btw. Wat verandert er voor zzp'ers?
Kilometers registreren als zzp’er
Vennootschapsbelasting - update
Hoe zit dat nu met die btw-nummers van zzp'ers?
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog