Deel dit blog
ZZP-Forum

Slaaptips voor een betere nachtrust (infographic)

3 februari 2017   1370 keer gelezen  Inspiratie

Een goede nachtrust is belangrijk om te kunnen presteren. Toch hebben veel mensen last van slaapproblemen. Heb jij ook moeite met in slaap komen? Of ben je aan het einde van de dag juist helemaal uitgeput? Met een aantal kleine dingen, kun je al veel bereiken. Dit zijn onze slaaptips!

Onder de infographic vind je de verdere uitleg.

Infographic Slaaptips

Geen koffie meer drinken

Koffie bevat veel cafeïne en deze stof houdt je wakker. Het is dus niet verstandig om vlak voordat je naar bed gaat nog dranken met cafeïne te nuttigen. In plaats daarvan kun je beter een banaan, yoghurt of melk nemen. Deze producten bevatten namelijk een stof waarvan je beter slaapt.

Niet met huisdieren slapen

Veel baasjes slapen met hun huisdieren, maar de kwaliteit van je slaap is hierdoor minder. Je huisdier maakt geluid en beweegt waardoor je minder goed slaapt. Daarnaast is het ook niet zo goed voor je gezondheid.

Niet snoozen

De korte slaap activeert een nieuwe slaap-cyclus, maar deze wordt op korte termijn weer onderbroken waardoor je lichaam het gevoel heeft dat je niet bent ‘uitgeslapen’. Hierdoor voel je je moe en lusteloos. Sta dus meteen op wanneer je wekker afgaat! Je zult je fitter voelen.

Geen alcohol drinken

Alcohol reduceert de REM-slaap. Dat is een gedeelte van de slaap waarin je heel erg diep slaapt. Met alcohol in je bloed slaap je dus heel erg licht, waardoor je niet genoeg uitrust. In plaats daarvan kun je beter kruidenthee drinken.

Geen telefoon of tablet in bed

Veel mensen gebruiken een telefoon, tablet of zelfs laptop in bed of voordat ze naar bed gaan. Deze schermen zijn voorzien van blauw licht, wat de productie van het hormoon melatonine vertraagt. Gooi die elektrische apparaten dus de slaapkamer uit.

Geen tv meer kijken

Hetzelfde geldt voor tv kijken voordat je gaat slapen. Hierdoor blijf je langer wakker, het verstoort je slaapritme en vermindert de kwaliteit van je slaap. Een alternatief is het luisteren naar bijvoorbeeld de radio.

Niet meer werken

Veel zzp’ers hebben er een handje van om ook ’s avonds nog te werken. Jij zorgt immers voor brood op de plank dus alle werkuren zijn mooi meegenomen. Stop daarmee! Het is belangrijk dat je ontspannen aan je nachtrust begint. Lees eens een goed boek of pak een warm bad.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Blijf jezelf ontwikkelen zzp’er! (2)
Wat zijn jouw goede voornemers zzp’er?
Gaat die opdracht weer aan je voorbij
Prinsjesdag 2021
Aan tafel! Eten is belangrijk.
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog