Marketing en Acquisitie
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Salestips

Salestips voor zzp'ers

Je hebt jezelf een doel gesteld. Je reikt uit naar potentiële klanten en een zo groot mogelijk deel daarvan moeten ook daadwerkelijk klant worden. Om dit te bereiken pleeg je acquisitie. Om uit te blinken in sales heb je misschien extra handvatten en tips nodig. Je vindt ze hieronder.

1. Stel vooraf een doel

Begin klein en met een duidelijk doel. Benader bijvoorbeeld vijf potentiële klanten, waarin je je vooraf hebt verdiept. Bepaal van te voren hoe je het gesprek in wil gaan en wat je doel is. Je product of dienst verkopen is natuurlijk het einddoel. Maar om te beginnen is een kennismakingsgesprek waar jij een professionele en betrouwbare indruk achterlaat ook een prima doel. Stel jezelf elke week drie tot vijf doelen op het gebied van acquisitie en sales.

2. Ken je contactpersoon

Ken je contactpersoon, ook al heb je hem of haar nog nooit eerder gesproken of gezien. Weet naar wie je moet vragen als je telefonisch contact opneemt. Ben op de hoogte van de werkzaamheden van je potentiële klant. Met welk project is hij of zij op dit moment bezig? Wat voor soort nieuws en of berichten post hij of zij op social media of op de website? Door te weten wie je voor je hebt, kun je het gesprek personaliseren en kun je inhaken op de dingen die hem of haar op dit moment op zakelijk gebied bezighouden.

3. Overtuigen

Er is niet één standaard praatje of argument waarmee je elke potentiële klant kunt overtuigen van jouw meerwaarde. Het heeft dus ook geen zin elke klant te benaderen met hetzelfde script. Personaliseer je argumenten en stem ze af op de wensen, problemen en behoeftes van de klant. Om dit te kunnen doen moet je eerst heel erg aandachtig luisteren. Zorg ervoor dat je transparant en concreet bent in je antwoorden. Als jij vage antwoorden geeft, zul je onbetrouwbaar overkomen. Om een klant te overtuigen zul je de nadruk niet moeten leggen op het verkopen van jouw product of dienst, maar op het helpen van de klant. Deel alvast een deel van je kennis en bepaal dan samen wat jij voor de klant kunt betekenen. De klant spreekt dan zelf jouw meerwaarde uit.

4. Dring je zelf niet op

Jij bent er ongetwijfeld van overtuigd dat jij ontzettend veel voor een potentiële klant kunt betekenen. Maar als een potentiële klant dat op hetzelfde moment niet ziet en jij punt 3 al hebt toegepast, heeft het geen zin jezelf te blijven opdringen. Je hoeft het niet na één afwijzing op te geven, maar je moet wel weten wanneer je moet stoppen. Het heeft geen zin elke keer opnieuw weer met nieuwe aanbiedingen of alternatieven te komen. Het is een beter idee om het even te laten rusten en op een later moment nog eens contact op te nemen.

5. Snel en altijd antwoorden

Of het nu gaat om een bestaande klant of een nieuwe klant. Om een voorstel, een vraag of een klacht. Zorg dat je altijd reageert en probeer dit ook binnen twee werkdagen te doen. Ook al gaat het om een verzoek waar je op dit moment niet meteen aan kunt voldoen. Door altijd en op korte termijn te reageren, werk je service- en klantgericht. Potentiële klanten zullen hierdoor sneller bij je terugkomen, omdat ze weten dat jij altijd en meteen reageert als zij je nodig hebben.

6. Zet referenties in

Goede referenties geven potentiële klanten vertrouwen. Als je goed werkt hebt geleverd bij anderen, verwachten potentiële klanten dat jij ook bij hun goed werk kunt leveren. Vraag daarom aan je bestaande klanten of zij een korte referentie willen schrijven over jullie samenwerking en of je dit mag plaatsen op jouw website.

7. Ben behulpzaam

Laat weten dat je altijd openstaat voor vragen en opmerkingen. En dat je het geen probleem vindt om advies te geven of een vraag te beantwoorden. Natuurlijk moet het geen complexe vraagstukken zijn waarover jij je hoofd breekt in je kostbare tijd. Simpele vragen beantwoorden en af en toe advies geven leidt ertoe dat klanten aan jou denken als ze een opdracht hebben.

8. Deel actualiteiten

Breng je netwerk op de hoogte van actualiteiten en ontwikkelingen van jouw branche. Als je er een gefundeerde mening over hebt, aarzel dan niet om die te geven. Doseer je berichten wel. Een overkill aan berichten werkt niet en resulteert er vaak in dat mensen uit je netwerk de connectie met je verbreken. Het doseren van berichten die je deelt, leidt ertoe dat je selectief bent en de meest relevante items eruit filtert. Hiermee profileer jij jezelf als op de hoogte en professioneel. Deel ook nieuwe functies en of ontwikkelingen binnen je onderneming. Zo ziet je netwerk dat je investeert in groei.

Terug naar het overzicht