- Administratie en boekhouding
- Financieel
- Fiscaal
- ICT
- Starten
- Juridisch
- Marketing en Acquisitie
- Salestips
- Acquisitie- en marketingstappenplan
- Adverteren als startende ondernemer
- Hoe om te gaan met klachten?
- Koud bellen: Tips om het warmer te maken
- Lichaamstaal
- Netwerken: de eerste indruk
- Netwerken. Hoe dan?
- Verzekeringen
Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.
Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.
De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.
Netwerken. Hoe dan?
Het is een vak: netwerken. Een van de vele vaardigheden die je als zzp'er moet beheersen. Het hoort erbij. Ook al ligt het je misschien niet. Als startende ondernemer zul je flink moeten investeren om een netwerk op te bouwen. En als je eenmaal een netwerk hebt, zul je moeten blijven investeren om het levendig te houden. Hier vind je tips om succesvol een netwerk op te bouwen.
1. De juiste borrel
De ene netwerkborrel is de andere niet. Zoek uit waar jouw branche zich bevindt, via de brancheorganisatie of lokale KvK-bijeenkomsten. Je hebt er niks aan om op een netwerkborrel aanwezig te zijn waar de rest van jouw branche niet aanwezig is. Het loont ook om aanwezig te zijn op seminars en congressen die relevant zijn voor jou. Grote kans dat je daar mensen tegenkomt die opereren in dezelfde sector. Zelfs in je privéleven heb je de mogelijkheid om te netwerken.
2. Aanvang
Fashionably late gaat niet op bij netwerkborrels. Behandel een netwerkborrel als een zakelijke afspraak. En op zakelijke afspraken kom je niet te laat. Het werkt zelfs in je voordeel om iets eerder aanwezig te zijn, zodat je de tijd hebt om een gesprek aan te knopen met de organisator. Op deze manier krijg je inzicht in de gastenlijst en kan de organisator je later voorstellen aan andere gasten.
3. Voorbereiding
Een voorbereiding is, tenzij je een geboren netwerker bent, wel aan te raden. Weet wat je wilt zeggen en wat je doel is. Zorg dat je in staat bent jezelf kort en zakelijk voor te stellen. Houd het vooral kort. Maximaal een minuut is echt genoeg. En bepaal vooraf je doel. Hoeveel vervolggesprekken wil je eruit halen? Wil je alleen kennismaken of er minimaal één opdracht uithalen?
4. Luister
Je eigen verhaal is belangrijk. Maar vergeet vooral niet naar dat van een ander te luisteren. Als je echt goed luistert weet je waar je gesprekspartner naar op zoek is en kun je open vragen stellen. Zo kom je erachter of jij de persoon bent om iets voor je gesprekspartner te betekenen. Als dit nu niet het geval is, kun je de gesprekspartner misschien koppelen aan een ander persoon binnen je netwerk. Zo ben je actief bezig en laat je een behulpzame indruk achter.
5. Stel anderen aan elkaar voor
Een aanvulling op punt 4. Stel anderen aan elkaar voor. Hiermee laat je zien dat je er niet alleen voor jezelf bent, maar dat je ook anderen wat gunt. Wellicht krijg je op deze manier ook ooit iets terug. En ook niet onbelangrijk: door je gesprekspartner aan een ander voor te stellen, sluit je het gesprek op een nette manier af en kun je zelf weer verder. Want er zijn ook nog andere mensen die je graag wilt spreken.
6. Volg op
Na een succesvol netwerkgesprek ben je nog niet klaar. Nu moet je het warmhouden. Dat doe je door contactgegevens op te slaan. Maak via LinkedIn en Twitter contact en plan een vervolgafspraak in. Nu is het zaak om de gemaakte contacten te blijven onderhouden.