Deel dit blog
ZZP-Forum

Offline marketing voor zelfstandige ondernemers

21 augustus 2017   967 keer gelezen  Marketing

Offline marketing

Heeft offline marketing voor jou wel zin?

Nu je de sprong in het diepe hebt gemaakt en je jouw eigen bedrijf bent begonnen, is het van het grootste belang dat je dagelijks werkt aan je continuïteit. De meeste zzp'ers zullen een aantal belangrijke opdrachtgevers hebben waar ze een goede boterham aan verdienen. Maar het binnenhalen van nieuwe opdrachten zal altijd een belangrijk aandachtspunt zijn waar veel kostbare tijd in gaat zitten. Die tijdsinvestering zal je moeten terugverdienen.

Offline en online

Als je jouw mogelijke marketinginstrumenten bekijkt, kun je onderscheid maken tussen offline en online marketinginstrumenten. Alles wat niet digitaal en vooral fysiek is, mag je offline noemen. Bij online marketinginstrumenten praten we over bijvoorbeeld je website, je e-mailcampagnes, je social media en je online advertenties. Het is verleidelijk om je alleen op online instrumenten te concentreren. Je website werkt 24/7 en met social media, e-mail en online advertenties bereik je in korte tijd een groter aantal potentiële afnemers dan je met zogenaamde "old school" offline marketinginstrumenten, zoals mailings en folders, kunt doen. Online marketinginstrumenten zijn vaak te realiseren met minimale financiële investeringen, vergeleken met bijvoorbeeld een mailing naar 1000 prospects.

Waarom toch investeren in offline marketinginstrumenten?

Ga eens bij jezelf te rade. Doe jij zelf als afnemer het liefst zaken met bedrijven die uitsluitend online werken? Of ben ook jij gevoelig voor een persoonlijke benadering? Het is te verwachten dat ook jouw prospects zo redeneren. Het klassieke visitekaartje, waarop jouw logo, jouw corporate design prominent te zien is, heeft nog steeds waarde. Als je gebruikmaakt van pop-up stores en elke afnemer een bedrukte waardebon geeft die ze online kunnen inwisselen, maak je het persoonlijk en bevorder je de effectiviteit van je online marketinginstrumenten. Maak actief reclame op de bijeenkomsten en congressen waar jij te vinden bent, door bijvoorbeeld flyers met jouw eigen design uit te delen. Verstuur je offertes op stijlvol bedrukt papier en je krijgt automatisch de reputatie van een ondernemer die aandacht heeft voor details en een persoonlijke benadering. Dat zal je imago versterken en dat levert je rendement op. Bij een online drukkerij, zoals Flyeralarm heb je de mogelijkheid om je offline instrumenten zelf vorm te geven. Zo kun je je online en offline marketingstrategieën het beste combineren en aan elkaar passen.

Corporate design en corporate identity

In commerciële publicaties ben je ongetwijfeld de woorden 'corporate identity' en 'corporate design' tegengekomen. Met corporate design wordt in feite alles bedoeld dat te maken heeft met het uiterlijk van je communicatiemiddelen. Denk aan je logo, de bladindeling, ook op je website, je lettertype en je kleurgebruik. Het is zaak dat je corporate design die boodschap overbrengt die jij wilt overbrengen. Werk je bijvoorbeeld in een conservatieve markt, dan zullen je afnemers minder gecharmeerd zijn van informele taal en schreeuwende kleurstellingen. Corporate identity is het geheel aan alle maatregelen en acties die jouw imago en reputatie bepalen. Je zult altijd willen streven naar een imago bij je prospects die in lijn is met het imago dat je wilt uitstralen. Corporate design is een van de onderdelen die je corporate identity, je imago, kan ondersteunen.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Top 10 best gelezen artikelen op ZZP-Forum
Laat jezelf zien! Juist nu.
Hoe trek jij de aandacht tijdens Black Friday?
Verkoop jij je producten al via een online platform?
De 3 beste websites voor gratis rechtenvrije foto’s

Reacties

Profiel foto

{{c.UserName}}
@{{c.InResponseTo}}

{{c.PostedOn}}

Reageer

Reactie plaatsen

Reactie wijzigen



Annuleren
{{error}}

Reactie plaatsen


{{error}}

Reacties plaatsen is uitgeschakeld

Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog