Deel dit blog
ZZP-Forum

Verbeter je reputatie (10 tips)

19 mei 2016   1445 keer gelezen  Marketing, Inspiratie

Verbeter je reputatie

Jij bent je bedrijf, jouw reputatie is dus de reputatie van je bedrijf. Met een goede reputatie blijven klanten bij je komen en verhoog je je omzet. Daarom: 10 tips om je reputatie te verbeteren.

1. Integriteit

Een goede reputatie opbouwen betekent integer zijn. Ben eerlijk. Maak goede keuzes, ook als niemand kijkt. Lees meer over integer zijn in het blog 5 Tips om integriteit te waarborgen.

2. Transparantie

Ben altijd transparant en open. Wees duidelijk tegen je klanten. Ook als het slecht gaat, of als er klachten zijn. Geef je fouten toe, ben transparant over de oorzaak en geef duidelijk aan hoe je het op gaat lossen. Als je dat doet, zijn klanten meer geneigd toch nog positief over je te denken. Fouten maken is menselijk en als je daar eerlijk over bent dan zal het je minder erg aangerekend worden.

3. Betrouwbaar

Het is van heel groot belang dat klanten vertrouwen in jou en je bedrijf hebben. Want niemand neemt een product af bij een bedrijf dat als onbetrouwbaar bekend staat. Maar hoe laat je zien dat je betrouwbaar bent? Zorg in ieder geval voor een professionele website. Als je zelf niet over de capaciteiten beschikt om een goede website te bouwen, besteed dit dan uit. Zorg er in ieder geval dat er geen onbetrouwbare links op je site staan. Kies voor een betrouwbare provider, want logischerwijs, als je in zee gaat met een onbetrouwbare provider heeft dit effect op jouw bedrijf.

4. Betrokkenheid en actie

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er toch slecht over jouw bedrijf gesproken wordt. Wacht dan niet af en kom meteen in actie. Met Google Alerts kan je uitvinden waar de website van jouw bedrijf wordt gebruikt. Zorg dat je meteen reageert en het oplost. Ben sowieso actief en betrokken in relevante discussies. Ben duidelijk over waar jij en jouw bedrijf voor staan. Ga de conversatie aan.

5. Benader problemen objectief

Hoe ervaart de klant jouw product of dienst? Welke problemen of ongemakkelijkheden kan de klant ondervinden? Kijk hier regelmatig objectief naar. Betwist je eigen veronderstellingen. En ga aan de slag met het probleem zelf, ga een stap verder dan het enkel verhelpen van symptomen.

6. Leid op

Een goede en sterke leider leidt op. Deelt zijn kennis. Doe dit zonder te pitchen. Laat zien dat jij een expert bent. Een specialist. Publiceer artikelen. Geef seminars. Lezingen. Betere reclame dan jezelf te profileren als expert bestaat er eigenlijk niet. Geef mensen informatie, verspreid je kennis en mensen zullen vanzelf naar je toe komen voor meer.

7. Vraag om feedback

Vraag je klanten om feedback. Maar ook van collega’s, samenwerkingspartners en zelfs familie en kennissen. Evalueer ook jezelf. Kijk zelf ook kritisch naar jezelf en je bedrijf. Je bent nooit klaar met leren.

8. Verbeter je product én jezelf

Voortbordurend op punt 7. Heb je feedback ontvangen? Ga ermee aan de slag. Verbeter jezelf. Maak tijd om cursussen te volgen om je kennis uit te breiden of jezelf nog verder te specialiseren.

Maar verbeter niet alleen jezelf, ook je product of dienst. Kun je duurzamer gaan werken? Kun je je bedrijf nog verder ontwikkelen? Kijk of je nog kunt innoveren.

Zie ook de infographic: Klaar? Innoveren maar!

9. Continuïteit in communicatie

Maak een strategisch communicatieplan. Een goede reputatie betekent ook dat je zorgt voor continuïteit. Een klant moet weten op welke manier en wanneer je communiceert. Het is onduidelijk als je de ene keer binnen een uur reageert en het een andere keer wel een week kan duren. Ben jij zelf een dag, of een week afwezig, wie neemt het dan voor je over? Wie beantwoordt vragen en handelt dingen af? Wanneer moet een vraag toch per se direct doorgezet worden naar jou? Formuleer op deze vragen een antwoord en stel een communicatieplan op.

10. Beloftes maken schuld

Dingen beloven is één dingen, je beloftes nakomen is een tweede. Maak daarom alleen haalbare afspraken. En als de afspraak eenmaal gemaakt is, zet dan alles op alles om hem na te komen. 

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Verkoop jij je producten al via een online platform?
Hoe maak ik mijn website beter vindbaar? Wij geven een aantal tips!
Handige apps voor jou als zzp'er
Video inzetten voor crowdfunding
Haal meer uit je webshop met Instagram Shopping
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog