ICT
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

SEO-tips & tricks

SEO tips en tricks voor ondernemers

SEO betekent zoekmachineoptimalisatie. SEO is belangrijk als je hoog wilt scoren bij Google. Wij geven je tips en tricks om jouw website zo hoog mogelijk te laten eindigen in de Google zoekresultaten.

1.  Link intern

Met intern linken bedoelen we dat je op je eigen website actief doorverwijst naar andere pagina’s van jouw website. Op die manier houd je bezoekers lang op jouw website. Je geeft je bezoekers namelijk naast de informatie die ze zochten nog meer relevante informatie. Dat is fijn voor jou en Google waardeert het als bezoekers lang op jouw website blijven. Door relevante interne links aan je website toe te voegen vergroot je de waarde van je website. Doen dus!

2. Content

Allereerst zorg je natuurlijk voor relevante content (inhoud) van hoge kwaliteit. Met veel interne verwijzingen. Daarnaast is het verstandig om ook te werken met content anders dan tekst. Denk bijvoorbeeld aan filmpjes. Voeg een instructievideo toe. Of een informatief filmpje van YouTube. Het inzetten van infographics is ook een goede manier van het inzetten van visuele content. 

3. Ben relevant en selectief

Lukraak strooien met trefwoorden, heeft tegenwoordig zin meer. Niet doen dus. Wat je wel moet doen is je specifiek richten op jouw doelgroep, jouw markt en jouw expertise. Dat doe je door relevante trefwoorden en onderwerpen te selecteren. Hierdoor maak je je tekst sterker. En zorg ervoor dat je die trefwoorden duidelijk terug laat komen in je platte tekst, paginatitels, headers en tussenkopjes.

4. Beschrijvende URL's

Zoekmachines vinden URL's belangrijk en nemen ze mee in hun indexering. Een URL is het adres van een bepaalde pagina, bijvoorbeeld: zzp-forum.nl/kenniscentrum. Wij raden aan je URL's beschrijvend te maken. Zorg dat de URL iets zegt over de inhoud van de pagina. Uiteraard moet de informatie die je in je URL zet wel waarheidsgetrouw en relevant zijn.

Tip: een beveiligde website (https) levert een hogere ranking op dan een niet beveiligde website (http).

5. Responsive website

Misschien ten overvloede, maar het is erg belangrijk dat je website responsive is (geschikt voor mobiel internetgebruik). Realiseer je dat een groot aantal mensen je website via smartphone of tablet bezoekt. En ook Google waardeert websites op mobielvriendelijkheid.

6. Tags

Werk je zelf met CMS? Dan weet je vast wat we bedoelen met tags. Huur je een tekstschrijver in? Dan is je tekstschrijver als het goed is meer dan op de hoogte van het juist en optimaal inzetten van tags. Het toevoegen van ‘heading tags’(H1, H2, H3) resulteert in een snelle indexering van je pagina. Dit komt doordat je door het inzetten van headings je termen extra nadruk geeft en deze woorden daardoor sneller worden opgenomen in de ranking.

7. Schrijf voor jezelf en niet voor een zoekmachine

Je website wordt niet bezocht door robots. Maar door mensen. Schrijf dus ook voor mensen. Voor jouw doelgroep. En niet voor Google of een andere zoekmachine. Je doet het goed als je content publiceert die jouw bezoekers willen delen. Hiermee geven ze aan dat ze het relevant en interessant vinden en denken dat andere mensen in hun netwerk dat ook vinden. Laat dat een leidraad voor je zijn.

8. Snelheid

Erger jij je ook aan trage websites? Waarschijnlijk wel. Want bijna iedereen ergert zich aan trage websites. Zorg er daarom ook voor dat jouw website snel is. Anders zijn je bezoekers al weg, voordat je site geladen is. Daarnaast speelt ook snelheid een rol in de ranking van zoekmachines. Dus controleer je website op snelheid en neem maatregelen als je site te traag laadt.

Terug naar het overzicht