ICT
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Google Ads: interessant voor jou als ondernemer?

Google Adwords voor zzp'ers

Ze zijn je vast opgevallen. De betaalde advertenties in je zoekresultaten van Google. Als ondernemer wil je dat jouw website op een zo hoog mogelijke plaats komt. Maar adverteren is duur. Gelukkig is niet per definitie zo dat de best betalende klant de hoogste positie op Google heeft. Google werkt namelijk met de formule AdRank om te bepalen welke advertentie waar komt te staan. Zo ziet de formule eruit: quality score x CPC bieding = AdRank. De qualityscore heeft te maken met de advertentie, de landingspagina en het zoekwoord. Hiermee waarborgt Google kwaliteit. Drie punten van aandacht om optimaal met Google Ads te werken. Voor het geval je trouwens niet weet: Google Ads heette eerst (tot eind juni 2018) Google Adwords. 

Doelbewust adverteren

Een valkuil van adverteren op Google Ads is het te breed adverteren. Dit gebeurt al als je zoekwoorden ingeeft zonder tekens als “ ”, [ ]. Breed adverteren lijkt misschien voordelen te hebben, omdat je op die manier veel bezoekers op je pagina krijgt. Maar realiseer je wel dat je voor elke bezoeker betaalt. Zeker een startende ondernemer met een beperkt budget kan het beste alleen zijn/haar doelgroep aanspreken.

Het kan voorkomen dat je advertentie wordt vertoond op zoekopdrachten waar je helemaal niet mee geassocieerd wil worden. Hier kom je achter door in het zoekwoordenrapport ‘zoektermen weergeven’ aan te klikken. Als je niet langer meer wilt adverteren bij bepaalde zoekopdrachten, kun je uitsluitingszoekwoorden aanzetten.

Verbeter je kwaliteit

Omdat kwaliteit wordt meegenomen in de ranking van je advertentie is het belangrijk dat je hier goed op scoort. De scores lopen van 1 tot 10. Check je score per zoekwoord en kom erachter welk woord verbeterd moet worden. Je verbetert je kwaliteitsscores door de advertentietekst perfect aan te sluiten bij het zoekwoord. Daarna moet je landingspagina perfect laten aansluiten bij het zoekwoord én de advertentietekst.

Meten is weten

Je betaalt voor elke klik op je advertentie en het is natuurlijk de bedoeling dat deze investering je iets oplevert. Koppel daarom Google Ads met je webstatistieken. Met deze koppeling kun je de score en kosten bijhouden van je zoekwoorden. En weet je of je huidige aanpak je investering waard is.

Tip 1: als je budget beperkt is en je wil voorkomen dat je kosten door Google Ads hoog oplopen, stel dan een maximumbudget in. Dit houdt in dat je advertentie, als je maximumbudget bereikt is, niet meer getoond wordt.

Tip 2: om kosten te beperken en toch bereik te hebben met je advertentie is het de moeite waard om te kijken wat er gebeurt als je de nummer 1 positie loslaat. Dat klinkt misschien vreemd, omdat het principe hoe hoger de positie van je advertentie, hoe hoger de CTR (click-through-rate) geldt. Máár de nummer 1 positie vraagt om een flinke investering. En dat geld heb je als startende ondernemer misschien niet. Realiseer je dan dat nummer twee of drie ook leiden tot hoge CTR’s. En dat de CPC (cost-per-click) bij een nummer twee of drie positie aanzienlijk lager is. Het is dus zeker de moeite waard om hier eens mee te spelen en te kijken wat voor jou het meeste oplevert.

Terug naar het overzicht