Marketing en Acquisitie
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Adverteren als startende ondernemer

Adverteren als startende ondernemer

Als startende ondernemer is het van groot belang dat je je product of dienst sterk in de markt zet. Adverteren is de manier om onder de aandacht te komen bij je doelgroep. Er zijn talloze manieren om online en offline te adverteren. Sommige startende ondernemers laten zich hierdoor afschrikken. Adverteren kost geld en vooraf is het soms moeilijk in te schatten hoeveel effect een advertentie heeft. Toch raden wij je aan om te adverteren. Om je kansen op succesvol adverteren optimaal te benutten, hebben wij een stappenplan voor je opgesteld. 

Stap 1: bepaal je doel

Klinkt makkelijker dan het is. Dit een essentiële eerste stap. Niet overslaan dus. Voordat je begint met brainstormen over hoe je gaat adverteren moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je doel van de advertentie is. Dit is de eerste stap van effectief adverteren. Het is verleidelijk om voor je eerste advertentiecampagne groots te denken, maar helaas is landelijke bekendheid bij je eerste advertertentie vaak niet haalbaar. Wat wel haalbaar is:

  • Aantrekken van nieuwe opdrachtgevers en/of klanten
  • Bestaansrecht van je bedrijf duidelijk maken
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Bewustzijn rondom jouw dienst of product vergroten
  • Je onderscheiden van concurrenten door betere prijs/kwaliteit verhouding, kennis, flexibiliteit of expertise

Stap 2: bepaal je doelgroep

Hoe concreter jij je doelgroep voor ogen hebt, hoe groter de kans dat je campagne effectief is. Een veel voorkomende fout die startende ondernemers maken is dat ze het liefste iedereen in aanraking willen brengen met hun product of dienst. Dat is niet reëel. Waarschijnlijk spreekt jouw product of dienst niet iedereen aan. Specificeer, baken af en kies om volledig in te zetten op jouw doelgroep. Breng daarom voor jezelf de volgende gegevens van je doelgroep in kaart:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Burgerlijke staat
  • Woonplaats
  • Hobby’s en interesses
  • Inkomen

Stap 3: zet je doel om tot boodschap

Je hebt je doel en doelgroep bepaald. Nu moet het doel omgezet worden in een boodschap en moet de boodschap aankomen bij jouw doelgroep. Probeer de boodschap zo kort en concreet duidelijk te maken. Het moet voor jouw (potentiële) klant meteen duidelijk zijn wat je hem aanbiedt of wat je van hem verwacht. Daarnaast moet je boodschap verleidelijk en onderscheidend zijn. Het is best een kunst je doel om te zetten naar een effectieve boodschap. Waarschijnlijk kun je hierbij wel wat hulp gebruiken. Het is verstandig te investeren in ondersteuning van een professioneel reclamebureau. Laat je budget deze investering echt nog niet toe? Test dan jouw zelfverzonnen boodschap in je professionele netwerk, familie- en kennissenkring.

Stap 4: bepaal je budget en frequentie

Radio- en vooral televisiereclames zijn vele malen duurder dan een online campagne op Facebook. Bepaal vooraf je budget. En ga dan kijken wat de mogelijkheden zijn. Met een kleiner budget is het niet mogelijk om je advertentie meerdere malen voorbij te laten komen op radio, tijdschriften of krant. Terwijl juist de kracht van herhaling bij adverteren belangrijk is. Hoe vaker jouw bedrijfsnaam en boodschap langskomt, hoe groter de kans dat deze wordt onthouden. Kies dus voor een kanaal waarbij je budget het toelaat zo vaak mogelijk te adverteren.

Stap 5: bepaal je medium

Waar ga je adverteren? Als kleine ondernemer, op zoek naar klanten in de buurt, kan een kleine advertentie in lokale (online) bladen effect hebben voor jou. Kijk ook naar online mogelijkheden, zoals Adwords. Vergeet ook niet jouw boodschap, nieuws en kennis te delen via social media. Het gebruik van social media is goedkoop en kan erg effectief zijn. Verdiep je eens in social selling

Alle media hebben hun plus- en minpunten. Radio- en televisieraclames zijn duur, maar hebben ook een groot bereik. 

Tip: val op!

Een ludieke reclamecampagne valt meer op en wordt beter onthouden. Probeer op te vallen en buiten de gebaande paden te denken. Let er wel op dat dit nooit ten koste moet gaan van de kwaliteit en duidelijkheid van de boodschap.

Terug naar het overzicht