Starten
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Jouw bedrijfsnaam verzinnen

Bedrijfsnaam verzinnen

Misschien was het starten van een eigen bedrijf al jaren een droom van je. En nu deze droom dan eindelijk werkelijkheid wordt, weet je al hoe jouw bedrijf gaat heten. Je bent er in je hoofd immers al zo lang mee bezig. Maar misschien gaat dit scenario wel helemaal niet voor je op. Het kan ook zomaar zo zijn dat je hier nog helemaal niet eerder over hebt nagedacht. Of je nu wel of nog niet iets in je hoofd hebt, komt er bij het uitkiezen van een bedrijfsnaam het één en ander kijken. En wij hebben de belangrijkste factoren voor je op een rij gezet.

1. Pakkend en passend

Zorg dat je naam passend en pakkend is. Past de door jouw bedachte naam bij jouw branche? Geeft de naam aan waar jouw onderneming voor staat? En kunnen klanten de naam makkelijk onthouden? Blijft het hangen? Korte namen vergroten de kans dat (potentiële) klanten jouw bedrijfsnaam onthouden. Natuurlijk wil je ook een originele handelsnaam. Je wilt je onderscheiden van je concurrenten. Hoe origineel je kunt zijn hangt af van de branche waarin je werkt. Een notariskantoor straalt meer professionaliteit uit met een traditionele naam. Maar ben je een grafisch vormgever dan kun je je juist onderscheiden met een originele naam.

Tip: weet je niet of traditionele of juist originele bedrijfsnamen in jouw sector gangbaar zijn? In de database van de KvK vind je de namen van bedrijven uit jouw branche.

2. Beschrijvende bedrijfsnaam

Om tot de perfecte handelsnaam voor je bedrijf te komen, ben je vast aan het brainstormen en het associëren. Misschien is een beschrijvende naam iets voor jou. Met een beschrijvende naam maak je het je (potentiële) klanten makkelijk je naam te onthouden en een beschrijvende naam doet het goed op het gebied van SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Let wel op dat je naam niet misleidend is en klopt met wat je doet. Als je een meubelmakerij begint mag je jezelf niet Slagerij De Vries noemen. Maar ook niet een naam die het mooier en groter maakt dat je bedrijf is. Als je bijvoorbeeld een kleine supermarkt begint mag je deze niet Megastore noemen. 

3. Er zijn regels

Een bedrijfsnaam mag dus niet misleidend zijn. Daarnaast zul je moeten controleren of jouw naam nog beschikbaar is. Dat betekent niet dat de door jouw gekozen naam nergens in Nederland mag bestaan. Als jij je restaurant ‘De Smaakmaker’ wilt noemen en jij je vestigt in Brabant, dan is het meestal geen probleem dat er in Drenthe een restaurant met dezelfde naam bestaat. Het komt er op neer dat er geen verwarring mag ontstaan bij klanten en leveranciers.    

Tekens als !, #, (), ?, * zijn niet toegestaan. @, &, + mogen wel.

Het is niet toegestaan om een naam te kiezen die overeenkomt of lijkt op een merknaam van een ander bedrijf. Klanten en leveranciers kunnen hierdoor onterecht denken dat je producten afkomstig zijn van het bedrijf met dezelfde merknaam. Hierdoor profiteer je onterecht mee van de naamsbekendheid van een ander.

Tot slot is het niet de bedoeling dat je een verkeerde indruk wekt. Als je een eenmanszaak voert, mag je dus niet kiezen voor een naam als De Jong en co. Daarnaast mag je jezelf via een bedrijfsnaam geen beroep toekennen die je niet beoefend. Als je geen notaris bent, mag je in je bedrijfsnaam deze titel niet gebruiken.

4. Spelling

Je hoopt dat je onderneming succesvol wordt door tevreden klanten. En tevreden klanten doen aan mond-tot-mondreclame. Een potentiële klant zal na een positief ervaringsverhaal jouw bedrijf zoeken op internet. Om jou te vinden moet je een naam hebben waar qua spelling eigenlijk geen twijfel over kan bestaan. Is de handelsnaam die je bedacht hebt makkelijk te googelen? Test dit ook uit op familie, vrienden en kennissen.

5. Denk niet te klein. Denk groot. Ben groot.

Om later groot te worden, is het op sommige vlakken in de beginfase niet handig om klein te denken. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om de plaatsnaam van je bedrijf te noemen in de bedrijfsnaam. Je denkt nu misschien dat je alleen lokaal gaat werken. Maar je weet nooit wat de toekomst je brengt. En misschien brengt die toekomst je wel een groter werkgebied. Ook buiten je huidige regio. Vermijd daarom je plaatsnaam of regio te verwerken in je handelsnaam.

6. Vrienden en familie

Heb je dé bedrijfsnaam gevonden? Of heb je een lijstje met potentiële namen samengesteld? Twijfel je nog? Of ben je zeker van je zaak? Test de naam (of namen) voordat je gaat registreren toch nog even bij familie en vrienden. Vraag ze hun associatie en gevoel bij jouw bedrijfsnaam te omschrijven. Komt dit overeen met jouw ideeën over de bedrijfsnaam? 

Heb je nog vragen over je bedrijfsnaam? 
Of twijfel je nog over een of meerdere namen?

Stel je vraag in het forum!

Terug naar het overzicht