Deel dit blog
ZZP-Forum

De klok verzet: versla de winterdip!

22 maart 2021   860 keer gelezen  Persoonlijkheid, Inspiratie

De klok verzet: versla de winterdip, het wordt voorjaar!

Komend weekend gaat de zomertijd in. In de nacht van zaterdag 27 maart op zondag 28 maart gaat de klok een uur vooruit. Van 02:00 naar 03:00 uur. Dit betekent een uur minder, dus helaas ook een uurtje minder slapen. Je biologische klok raakt hierdoor in de war. Het wennen aan het tijdsverschil duurt bij de meeste mensen toch wel een paar dagen. Gelukkig blijft het vanaf nu langer licht. Dus tijd om je winterdip te verslaan! Dat doe je met deze 6 tips:

1. Zorg overal voor daglicht

Doordat het buiten somber en donker was, kan het zijn dat je je vaker suf en moe voelde. Daarom is het juist belangrijk om te zorgen voor extra daglicht. We werken bijna allemaal vanuit huis. Je zit de hele dag binnen. Dus doe alle gordijnen open en zorg ook voor een lampje. Doordat je meer daglicht ziet, zullen je hersenen een signaal geven aan je biologische klok dat het dag is. Je hebt zo sneller de kans dat je biologische klok tegelijk loopt met het ritme van de zomertijd.

2. Buitenlucht

De dagen worden langer, warmer en zonniger. Alles begint te groeien en te bloeien. Je krijgt weer zin om naar buiten te gaan. Doe dit ook zeker. Het is belangrijk om wat frisse lucht op te zoeken. Dit helpt je concentratie te verhogen en brengt je hersenen in een hogere versnelling. Ga dus tijdens een drukke werkdag af en toe naar buiten om te wandelen, of ga even in de tuin een luchtje scheppen. Voor je het weet kan dit weer zonder jas!   

3. Eet gezond

Kom je maar moeilijk van die winterdip af dan is het verstandig om vanaf nu snelle suikers en vet voedsel te vermijden. Het beste kun je veel groenten en fruit eten. Dus vul die fruitschaal snel met al dat heerlijke zomerfruit. Ook is het belangrijk om ’s ochtends als je opstaat meteen te ontbijten. Doordat je wat eet, krijgt je lichaam een signaal dat de dag begint. Je spijsvertering gaat werken en je slaap verdwijnt.

4. Vitamine D

Doordat de zon in de zomer op je huid schijnt, maakt je lichaam zelf vitamine D aan. Let op: te veel zon is nooit goed voor je. Dus let altijd op wanneer je in de zon gaat zitten. Ook al is het nog geen hoogzomer, probeer toch zonnebrandcrème te smeren. Zit je niet zo veel in de zon? Je kunt 10% van je vitamine D ook uit je voeding halen. Vette vis, vlees en eieren bevatten veel vitamine D. Om je vitamines aan te vullen kun je vitamine D-tabletten slikken.

5. Vroeg opstaan

Je herkent het vast wel, je ligt in bed en je wekker gaat, maar voor je gevoel is het nog nacht. Dit komt omdat je biologische klok helemaal ontregeld is van de winterdip en door het verzetten van de klok. Wat hierbij kan helpen is vroeg opstaan. Als je elke dag rond dezelfde tijd uit bed gaat, het liefst voor 08:00 uur, dan komt er een beter ritme in je biologische klok. Als je dit een paar weken doet, zul je merken dat het uit bed komen uiteindelijk veel makkelijker gaat. Vind je het toch extra lastig? Laat je gordijnen een beetje open staan. Het wordt nu eerder licht buiten, dus laat je wekken door de ochtendzon.

6. Sporten

Bewegen is altijd goed, maar tijdens de wintermaanden is het er misschien wel eens bij ingeschoten. Dat snappen we ook wel, wie gaat er nou rennen in de kou? Maar door te sporten maakt je lichaam endorfine aan. Endorfine wordt ook wel een gelukshormoon genoemd. Door de endorfine voel je je dus al een stuk beter. Je hoeft niet per se naar de sportschool. Leg dagelijks je werk even aan de kant en neem een paar keer per dag de tijd om buiten een blokje om te gaan. Heb je een afspraak buiten de deur? Pak dan eens de fiets in plaats van de auto. Zo geniet je van de zon, de natuur én je bent ook nog eens goed bezig.

Weetje:
Nog even terug naar de zomer- en wintertijd. De wintertijd is officieel de ‘standaardtijd’. Pas in 1977 werd de zomertijd ingevoerd. In de zomer komt de zon vroeg op, als de mensen nog slapen. Door het verzetten van de klok lijkt het alsof de zon later op komt en onder gaat. Hierdoor is het ‘s ochtends langer donker en blijft het ’s avonds langer licht. De gedachte hierachter is het bezuinigen van elektriciteit op straatverlichting. Die gedachte is allang achterhaald, waardoor er al jarenlang discussies zijn over het afschaffen van de zomertijd. In bijna 70 landen wordt de klok twee keer per jaar verzet. Binnen de EU is dat de laatste zondag van maart en de laatste zondag van oktober.

Vergeet jij altijd of de klok vooruit of achteruitgezet moet worden? Dan kun je dit onthouden met een simpel ezelsbruggetje. Voorjaar is vooruit, najaar is dus achteruit.

 

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Aan tafel! Eten is belangrijk.
Doelen stellen voor 2019
Belangst? Lees onze tips!
Werk proactief in plaats van reactief
Leer NEE te zeggen, ook als zzp’er!
Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog