Deel dit blog
ZZP-Forum

Hoe hou je je klanten vast? 9 tips!

15 mei 2016   1290 keer gelezen  Marketing, Ondernemen

Hoe hou je je klanten vast?

Nieuwe klanten zoeken. Heel belangrijk! Maar vergeet zeker je bestaande klanten niet. Wist je dat het werven van nieuwe klanten soms wel 10 keer meer tijd en energie kost dan bestaande klanten aan te houden? Zorg daarom dat je je klanten vasthoudt. Hoe? Lees hier 9 tips.

1. Bouw een klantrelatie op

Klanten zijn mensen, dat vergeten ondernemers nog wel eens. Jij wil toch ook gezien worden als een persoon, niet alleen als je bedrijf? Bouw daarom een relatie op, zoals je dat in je sociale leven ook zou doen. Zorg voor persoonlijk contact, creëer en vergroot het vertrouwen van de klant.

2. Bied iets bijzonders aan

Een goede manier om op de radar te blijven bij je klanten is om af en toe iets bijzonders te doen. Bied een tijdelijk product of dienst aan, bijvoorbeeld iets seizoensgebonden (als dit in je bedrijf past natuurlijk). Een unieke actie brengt je bedrijf opnieuw positief onder de aandacht.

Denk bij acties of kortingen niet alleen aan nieuwe klanten, maar geef ook bestaande-klanten-korting voor klanten die loyaal zijn aan je bedrijf. Wordt altijd gewaardeerd.

3. Denk vanuit de klant, niet vanuit je bedrijf

Veel bedrijven denken vanuit zichzelf. Wat zou ik het liefste willen? Hoe zou ik behandeld willen worden? Op zich niks mis mee. Maar denk ook vanuit de klant. Maak niet de fout om te denken dat jouw manier voor elke klant werkt. Natuurlijk is het goed om mensen te behandelen zoals jij behandeld wil worden, maar iedereen is verschillend. Elke klant heeft een andere manier van werken. Pas jouw klantcontact daar op aan.

4. Ben bereikbaar

Je bent ondernemer, een 9-tot-5-mentaliteit past hier niet bij. Zorg dat je bereikbaar bent voor je klanten. Kun je even niet bellen? Geef dit aan. Stuur snel een appje of zorg dat je voicemail staat ingeschakeld, waarin je aangeeft dat je zo snel mogelijk terugbelt. En bel dan ook zo snel mogelijk terug.

Laat mailtjes niet te lang liggen, maar ben ook zeker niet de hele dag bezig met het beantwoorden ervan. Maak elke dag twee, maximaal drie, momenten vrij voor je e-mail. Je hoeft niet binnen een uur elke e-mail te beantwoorden.

5. Bied goede service

Misschien een overbodige tip, maar ik kan me voorstellen dat door tijdgebrek de service er wel eens bij inschiet. Geef eens gewoon advies, zonder dat het meteen geld moet opbrengen. Blijf integer, transparant en eerlijk.

Denk ook na of je iets extra’s kunt doen voor je klanten. Misschien een app ontwikkelen, of een nieuwsbrief versturen met tips. Zo hou je klanten betrokken bij jouw bedrijf.

6. Bel je klanten na

Misschien heb jij wel een product of dienst dat een tijd meegaat. Hou je dan in de tussentijd nog contact met je klanten? Bel je klanten eens tussendoor. Vraag hoe het gaat en of je nog iets kunt betekenen. Zorg dat jouw klant jou niet uit het oog verliest, omdat je een duurzaam product of dienst hebt.

7. Hou contact via social media

Ook via social media zorg je ervoor dat klanten jou niet vergeten. Stuur klanten een berichtje, bijvoorbeeld met Kerst of bij een jubileum. Zorg dat je niet alleen speciale acties en dergelijke deelt via social media. Deel ook berichten die interessant zijn voor jouw (potentiële) klanten, zonder dat het direct naar jouw onderneming gelinkt wordt. Is er iets in het nieuws dat met jouw branche of bedrijf te maken heeft? Deel het via social media. Zo krijgt jouw bedrijf een gezicht en toon jij je als een autoriteit.

Maar wees ook niet bang om commercieel te zijn. Als je je kennis deelt mag je ook best eens jezelf verkopen. Sta jij bijvoorbeeld bekend om je scherpe prijs? Laat dit je klanten dan weten. Profileer jezelf online en bouw je klantrelatie ook via social media op

8. Vraag wat de klant nodig heeft

Check wat je klant nodig heeft. Registreer vragen van klanten. Komen dezelfde vragen vaker terug? Is er behoefte aan een ander product of dienst? Speel daar op in.

Vraag op verschillende manieren feedback. Ben je persoonlijk met een klant in gesprek? Vraag om feedback. Heb je een bestelproces, stuur een korte enquête mee. En bewaar de gegevens. Meet wat de resultaten zijn en doe er iets mee. Maak tijd en ruimte vrij om aan je klantcontact te werken. Ben bezig met de toekomst van je bedrijf. Denk niet te licht over feedback vragen. Succesvolle bedrijven blijven zichzelf altijd verbeteren.

9. Hou klantgegevens bij

Hou bij wat klanten kopen, wanneer ze dat doen en welke bijzondere dingen er spelen. Heb je een klein klantenbestand? Dan heb je genoeg aan een Excel-bestand. Als je het maar goed bijhoudt. Heb je een gesprek gehad met een klant? Noteer wat de belangrijkste zaken uit het gesprek waren. En ga wat doen met deze opmerkingen.

In deze klantgegevens kun je ook kleine dingetjes toevoegen. Een vriendin van mij heeft een kapsalon, die in haar klantbestand heeft staan hoe deze klant zijn of haar koffie drinkt. Zo kan ze elke keer zeggen: “Met suiker was het toch?” Voor haar klanten lijkt het net alsof ze van iedere klant weet hoe ze hun koffie drinken. En dat is nét dat beetje extra service.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Zzp’er worden? Waar moet je aan denken? (update)
The Long Click
Dat staat als een Huis: Huisstijl
Meer klanten door te kiezen
Zaken doen met particulieren in het buitenland (video)

Reacties

Profiel foto

{{c.UserName}}
@{{c.InResponseTo}}

{{c.PostedOn}}

Reageer

Reactie plaatsen

Reactie wijzigen



Annuleren
{{error}}

Reactie plaatsen


{{error}}

Reacties plaatsen is uitgeschakeld

Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog