Deel dit blog
ZZP-Forum

De toekomst van je bedrijf

1 april 2016   804 keer gelezen  Innovatie, Ondernemen, Passie, Inspiratie

Toekomst van je bedrijf

Je werkt de hele dag hard om meer omzet te halen, meer klanten te werven en meer inkomsten te krijgen. Maar het is belangrijk om ook bezig te zijn met de toekomst van je bedrijf. Hoe hou je je bedrijf actueel, relevant en klaar voor de lange termijn? Kijk af en toe eens vanaf een afstand naar je onderneming en pak daarbij de volgende punten mee.

1. Hoe is je klantencontact?

Je hebt vast ooit klachten. Hoe ga je hiermee om? Hoe profileer je jezelf op social media? Hou je contact met bestaande klanten? Hoe doe je dat? Denk eens na hoe je je klantcontact en service kunt verbeteren. Maak voor jezelf een lijst met verbeterpunten. Met goede service hou je je klanten aan je verbonden.

2. Waar is je bedrijf goed in?

Wat doe je precies? Weet je dat van jezelf? Waar ben jij (is jouw bedrijf) goed in? Neem de tijd om te kijken waar je mee bezig bent. Succesvolle ondernemers zijn goed in het focussen op één bepaalde dienst of product.

Heb je ooit een ondernemingsplan geschreven? Wat stond daar in? Wat wilde je bereiken en doen met je bedrijf? Doe je dit nog? Of wijk je af van het pad dat je toen in bent geslagen? Het is natuurlijk goed om te ontwikkelen, maar alleen als het zinvol is. Als jij bent afgeweken van je pad, omdat dat beter is voor jou en je bedrijf, is dat natuurlijk geweldig. Maar de vraag die je moet blijven stellen:

Ben jij (nog) wel écht bezig met waar je goed in bent? En waar je passie ligt?

3. Hoe is je salesproces?

Hoe kom je aan nieuwe klanten? En hoe benader je potentiële klanten? Kun je je salesproces op een of andere manier verbeteren? Kijk er eens van een afstand naar, vraag advies aan collega’s of kennissen hoe zij aan hun klanten komen. Misschien doe je verfrissende ideeën op.
Ben je actief op social media om nieuwe klanten te werven? Denk dan eens na hoe je dit kunt verbeteren of ontwikkelen.

4. Innoveren en duurzamer ondernemen

Ook zzp’ers kunnen (en moeten) innoveren. Heb je (ooit) nagedacht hoe jij je bedrijf verder wilt vernieuwen en ontwikkelen? Maak tijd voor innovatie, laat je inspireren en blijf denken vanuit de klant. Wat hebben jouw klanten aan jouw innovaties?

Check deze infographic en lees hoe je innovatie een deel maakt van je dagelijkse denken.

Denk ook aan duurzaamheid. Kan je product of dienst duurzamer? Kun je duurzamer gaan werken, of meer maatschappelijk betrokken? Duurzaamheid hoeft geen extra tijd, geld of energie te kosten. Sterker nog: vaak levert het juist meer op!

Neem kleine stapjes. Je hoeft niet ineens te innoveren of duurzamer te werken, maar ben ermee bezig. Stapje voor stapje.

5. Hoe loopt je (productie)proces?

Lever je producten? Hoe goed loopt het productieproces? Hoeveel tijd zit er tussen een offerte/order en levering? Kan dit sneller? Neem de tijd om je proces te verbeteren. Ook als je diensten levert. Hoe snel krijgt een klant wat hij wil? Een goed productieproces zorgt voor een tevreden klant. Een tevreden klant is een klant die blijft. En dat is goed voor je lange termijn.

Je denkt misschien: ik ben een zzp’er en heb geen (groot) productieproces. Maar hoe snel reageer jij op een (potentiële) klant? Hoe snel krijgt iemand een offerte? Hoe lang duurt het voordat je jouw product of dienst geleverd hebt? Zorg dat je dit proces zo kort mogelijk houdt.

6. Hou ontwikkelingen in de gaten

Ondernemen is durven, vooruitkijken en kansen grijpen. Speelt er iets nieuws in jouw branche? Kun je daarmee jouw bedrijf verbeteren? Hou ontwikkelingen in jouw branche in de gaten en doe er je voordeel mee. Blijf niet hangen in oude gewoontes. Durf beslissingen te nemen.

Succesvolle bedrijven blijven vaak bestaan omdat ze zich opnieuw durven uit te vinden. Denk bijvoorbeeld aan Apple dat door de ontwikkeling van de iPhone en iPad enorm is gegroeid, terwijl Nokia de slag om de smartphone verloor. Of het voorbeeld van Kodak (ooit een van de grootste bedrijven ter wereld) dat door de technologie van de digitale, bijvoorbeeld in telefoons, werd ingehaald.

Ik snap dat dit grote bedrijven zijn en dus uitzonderlijke gevallen. Maar denk ook aan de elektricien die zich een aantal jaar geleden heeft verdiept in zonnepanelen en nu meer dan de helft van zijn inkomsten daaruit haalt. Een goed voorbeeld van innoveren én een duurzaam product.

7. Zet je ideeën om in acties

Heb je ideeën voor de toekomst van je bedrijf? Zet ze om in concrete plannen! Maak een lijst met wensen voor langere termijn en duidelijke acties op korte termijn. Zorg dat het niet bij goede ideeën blijft. Een ondernemer neemt actie, zie ook deze infographic.

8. Niet uitstellen

En nou niet gaan denken: Gaan zitten voor de toekomst van m’n bedrijf? Dat doe ik wel een keer. Plan er tijd voor in. Neem dit weekend eens een uurtje om te overdenken waar je mee bezig bent. En zet die ideeën om.

Terug naar overzicht

Relevante artikelen

Succesvol ondernemen, 9 tips - update
Ga lekker duurzaam ondernemen
Je innerlijke artiest (infographic)
Jezelf ontwikkelen om je bedrijf te laten groeien
Meer klanten door te kiezen

Reacties

Profiel foto

{{c.UserName}}
@{{c.InResponseTo}}

{{c.PostedOn}}

Reageer

Reactie plaatsen

Reactie wijzigen



Annuleren
{{error}}

Reactie plaatsen


{{error}}

Reacties plaatsen is uitgeschakeld

Auteur

Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel dit blog