Fiscaal
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Btw-aangifte

Btw-aangifte checklist

Je krijgt met omzetbelasting te maken op het moment dat je een eigen bedrijf start. De Belastingdienst ziet je dan als ondernemer. Je geeft in je aangifte de btw aan die je hebt berekend aan klanten en de btw die je zelf mag aftrekken. De aangifte doen is niet moeilijk en kun je makkelijk zelf. De termen omzetbelasting en btw betekenen hetzelfde en worden vaak door elkaar gebruikt. De Belastingdienst heeft het vaak over de aangifte omzetbelasging, wij gebruiken liever btw-aangifte. 

1. Wat is btw eigenlijk?

Btw is de afkorting van belasting toegevoegde waarde. Het gaat dus over belasting die je betaalt over gemaakte omzet. Je berekent btw over de vergoeding van je diensten of goederen. Het totaalbedrag dat je in rekening brengt is dan inclusief btw. Welk btw-tarief je toepast hangt af van de goederen of diensten die je levert.

2. Welk btw-tarief moet ik toepassen?

Je bent als ondernemer verplicht rekening te houden met de verschillende btw-tarieven die voor specifieke goederen en diensten gelden. Er zijn drie verschillenden tarieven:

  • Het algemene tarief van de btw is 21%. Dit tarief geldt voor alle diensten en goederen die niet zijn vrijgesteld van omzetbelasting en ook niet onder het 6- of het 0-tarief vallen.

  • 6% is het verlaagde btw-tarief. Dit tarief geldt voor voedingsmiddelen, geneesmiddelen, hulpmiddelen en boeken of periodieken.Ook geldt het voor sommige diensten zoals de kapper.

  • Bij het 0%-tarief hoef je geen btw te berekenen, maar btw die je betaalt over je uitgaven, kun je wel aftrekken als voorbelasting. Op de factuur vermeld je 0% btw.

Verkoop je diensten en of goederen met verschillende btw-tarieven? Hou dan in je administratie rekening met de verschillende tarieven die voor jou gelden. De meeste afrekensystemen splitsen de verkopen gelukkig automatisch naar btw-tarief.

3. Kan ik vrijgesteld worden van btw?

In sommige gevallen kun je vrijgesteld worden van btw. De Belastingdienst bepaalt of je vrijgesteld wordt. Wij kunnen je in ieder geval vertellen dat beroepen in bepaalde branches of specifieke werkzaamheden vrijstelling krijgen. Medisch specialisten die handelingen verrichten om een persoon te helpen, hoeven geen btw af te dragen. Als jij in aanmerking komt voor de vrijstelling mag je ook geen btw rekenen op de facturen voor opdrachtgevers en klanten.

4. Hoe doe ik de aangifte voor de btw?

Je krijgt automatisch een bericht van de Belastingdienst als je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De eerste btw-aangifte krijg je automatisch digitaal of per post. Het makkelijkst is om digitaal aangifte te doen via de inlog die je van de Belastingdienst krijgt. Maar je kunt ook via een softwareprogramma, zoals Fiscaal-Online.nl, je btw-aangifte doen.

Bij je btw-aangifte geef je aan hoeveel btw je betaald hebt (bijvoorbeeld met de aankoop van een laptop) en hoeveel je hebt ontvangen (van klanten). Het verschil tussen jouw betaalde en ontvangen btw is het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt. 

5. Wanneer doe ik btw-aangifte?

Normaal gesproken doe je een keer per kwartaal btw-aangifte, aan het eind van het kwartaal. Wil je per maand of jaar btw-aangifte doen, moet je dit aanvragen bij de Belastingdienst.

Terug naar het overzicht