Starten
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Inschrijven bij Kamer van Koophandel

In elk stappenplan om een onderneming te starten zul je de stap inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK) vinden. Staat jouw onderneming al ingeschreven bij het Handelsregister? Nee? Neem dan onderstaande punten door en kom erachter wat inschrijven in het Handelsregister betekent.

Het Handelsregister, wat is het?

Het Handelsregister van de KvK is de basisregistratie waarin alle bedrijven en rechtspersonen ingeschreven staan. Een grote database dus. In deze basisregistratie staan gegevens van ondernemingen en rechtspersonen. Onder deze gegevens vallen: naam en adres. Contactgegevens, functionarissen en tekenbevoegden, aantal medewerkers (eigenaar meegerekend) en eventuele meewerkende familieleden. In het geval van faillissement vind je er ook de naam van de curator.

Op de website van de KvK vind je het Handelsregister. Als je jouw onderneming hebt ingeschreven, kan een willekeurig persoon op naam van jouw onderneming de volgende basisgegevens vinden:

  • Bedrijfsnaam
  • KvK-nummer
  • Vestigingsnummer
  • Adres

Het Handelsregister is openbaar en voor iedereen toegankelijk. Dit heeft tot gevolg dat organisaties contact met je kunnen opnemen voor marketingacties.

Is inschrijving verplicht?

Ja, inschrijving is verplicht. Iedereen die een eigen onderneming start moet het bedrijf (laten) registreren in het Handelsregister. Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen met winstoogmerk (of in ieder geval het doel hebt hier op lange termijn winst mee te maken). Doordat elke onderneming verplicht ingeschreven moet worden, heeft de overheid inzicht op het aantal ondernemers in Nederland. Maar ook voor jou en andere ondernemers is de registratie van ondernemingen handig. Je kunt met de gegevens uit het Handelregister nagaan of de onderneming met wie je zaken wil doen niet failliet is gegaan. Aan het opvragen van gegevens van ondernemingen zitten wel kosten verbonden.

Hoe schrijf ik mijn onderneming in?

We gaan in dit artikel uit van een eenmanszaak. Bij andere rechtsvormen kan het zijn dat de inschrijving via een notaris moet lopen. Maar als je een eenmanszaak start kun je de inschrijving zelf regelen. En dat doe je zo:

  1. Controleer of je aan de voorwaarden voldoet om je in te schrijven (wordt jouw onderneming door de wet als onderneming gezien?), onderzoek welke rechtsvorm het beste aansluit bij je onderneming en controleer of de bedrijfsnaam die je in gedachte hebt nog vrij is.

  2. Vul op de KvK-website het formulier voorbereiden inschrijving volledig in. Je verstuurt dit formulier digitaal. Direct na het versturen, krijg je een overzicht van KvK-kantoren waar je de inschrijving persoonlijk afrond. Je maakt meteen online een afspraak op één van de KvK-kantoren. Zorg ervoor dat je de afspraak nooit later dan een week, nadat je bent begonnen met je onderneming, inplant. Je ontvangt een bevestigingsmail voor deze afspraak.

  3. Het moment van de daadwerkelijke afspraak. Zorg ervoor dat je een geldig legitimatiebewijs bij je hebt. Nadat je legitimatiebewijs gecontroleerd is en er is gekeken of je onderneming aan de voorwaarden voldoet, wordt jouw onderneming geregistreerd. Je krijgt meteen een KvK-nummer. De Belastingdienst zal je binnen een paar dagen per post het btw-nummer sturen. Je inschrijving is nu officieel.

Zijn er kosten aan verbonden?

Ja, je betaalt eenmalig vijftig euro. Dit betaal je tijdens je persoonlijke inschrijving bij het door jouw gekozen KvK-kantoor. Je kunt alleen betalen per pin of creditcard.

Wanneer moet ik me inschrijven?

Je moet je uiterlijk één week nadat je gestart bent met je onderneming ingeschreven hebben. Zorg er dus voor dat je online je afspraak op tijd inplant.

Let op: als je een bestaande onderneming overneemt, moet degene van wie je de onderneming overneemt eerst een overdrachtsformulier invullen. Zelf moet je vervolgens opgeven dat je een onderneming overneemt. De onderneming krijgt dan een nieuw KvK-nummer.

En nu?

Een belangrijke volgende stap is het regelen van je boekhouding. Het hebben van een boekhouding is voor iedere ondernemer verplicht. Zorg daarom dat je dit op tijd geregeld hebt. Bij e-Boekhouden.nl kun je gratis boekhouden en factureren, ook als je nog niet ingeschreven bent bij de KvK. Kijk snel op e-Boekhouden.nl en regel vandaag nog je gratis boekhouding.

Terug naar het overzicht