Starten
Partner
Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws, blogs en tips voor zzp'ers.

Vul je e-mailadres in en ga 1 jaar gratis boekhouden en factureren, met e-Boekhouden.nl.

De nieuwsbrief verschijnt maximaal 1 keer per week.

Deel deze pagina

9 vragen voor beginnende zzp’ers

9 vragen voor beginnende zzp’ers

Je hebt besloten om voor jezelf te beginnen. Dat is spannend, dapper en bevrijdend. Vanaf nu bepaal je zelf waar en wanneer je werkt en welke opdrachten je aanneemt. De wereld ligt aan je voeten! 

Misschien weet je precies wat je wil gaan doen en heb je een hele route uitgestippeld, of misschien sta je nog aan het begin van dit grote zelfstandige avontuur. Hoe dan ook roept voor jezelf beginnen vragen op. Wij willen je hiermee graag op weg helpen en daarom zetten we de negen meest gestelde vragen in een stappenplan voor je op een rij.

1. Moet ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Ja, als bedrijf of zelfstandig ondernemer moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Is niet heel moeilijk hoor. Afspraak maken, legitimatiebewijs meenemen en inschrijven maar. Je betaalt 50 euro inschrijfgeld bij de KvK. Je krijgt nu een KvK-nummer en wordt automatisch bij de Belastingdienst aangemeld. Je krijgt direct je btw-nummer mee in een brief. De Belastingdienst stuurt je ook nog een brief met de bevestiging. 

2. Voor welke rechtsvorm moet ik kiezen?

Het is verstandig om voor je begint verschillende rechtsvormen tegen elkaar af te zetten en te kijken welke rechtsvorm het beste bij jouw bedrijf past. Als je ervoor kiest om een eenmanszaak op te zetten ben jij als ondernemer privé aansprakelijk. Richt je een besloten vennootschap (bv) op dan ben je als ondernemer enkel zakelijk aansprakelijk en wordt jouw privévermogen niet aangesproken als je bedrijf schulden maakt. Bij een bv ben je in dienst van het bedrijf. Je bent verplicht jezelf een salaris te geven en hier belasting over te betalen. 

Doe de test Welke rechtsvorm? en bekijk welke rechtsvorm het beste bij jouw situatie en doel past. 

3. Hoe schrijf ik een ondernemingsplan?

Door het schrijven van een ondernemingsplan orden je je gedachtes en stel je prioriteiten. Met jouw ondernemingsplan breng je de risico’s, potentiële klanten en zakelijke kansen in kaart. Daarnaast komt een ondernemingsplan goed van pas als je op zoek bent naar investeerders.

4. Welke verzekeringen moet ik afsluiten?

Als ondernemer loop je risico’s, dat hoort nu eenmaal bij het vak. Breng daarom je bedrijfsrisico’s in kaart en dek ze zo goed mogelijk door het afsluiten van verzekeringen. Denk hierbij aan verzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid, rechtsbijstandpensioen, inboedel en diefstal. Als je je financiering via een bank hebt geregeld, kan het zijn dat de bank eist dat je daar ook de verzekeringen afsluit. Als dit niet het geval is kun je met onafhankelijke adviseurs op zoek naar de voor jou goedkoopste en beste verzekering.

5. Ben ik verplicht een zakelijke rekening te openen?

Nee, het afsluiten van een zakelijke rekening is niet verplicht. Maar het is wel handig. Voor jezelf en voor je eventuele boekhouder is het de manier om overzicht te houden en te voorkomen dat je privé- en zakelijke administratie door elkaar gaan lopen. Een zakelijke rekening brengt extra kosten met zich mee, maar heeft wel als voordeel dat je de rekening op je bedrijfsnaam kunt zetten. Dat oogt een stuk professioneler dan een privérekening. Ook biedt een zakelijke rekening een zakelijk krediet en andere financiële producten voor ondernemers.

6. Hoe maak ik een aantrekkelijke website?

Met een goede website profileer jij je als ondernemer en zet je jouw onderneming op de kaart. Ook kun je met je website jouw onderneming promoten op social media. Je kunt ervoor kiezen om de website te laten ontwerpen door een professioneel bureau, maar je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag. Het aanvragen van een domeinnaam voor je website en e-mail is niet duur en zo geregeld. En tegenwoordig is het steeds makkelijker om een mooie website te maken, bijvoorbeeld via Wordpress. 

7.  Waar vind ik opdrachtgevers en klanten?

Dit is de belangrijkste stap in het stappenplan. Zonder klanten geen inkomen. Om aan klanten te komen zal er acquisitie gepleegd moeten worden. Nieuwe klanten moeten weten dat je er bent en wat je aanbiedt. Ga naar netwerkbijeenkomsten, neem actief deel aan social media en kijk of koud/warm bellen iets voor jou is. Kijk voor je eerste klant in je directe omgeving. Laat je vrienden/kennissen/familie weten dat je voor jezelf bent begonnen. Er is vast wel iemand in jouw omgeving die net nodig heeft wat jij te bieden hebt. Zo maak je een vliegende start. 

8. Welke vergunningen moet ik aanvragen?

Als ondernemer krijg je in veel gevallen te maken met vergunningen. Bij de Kamer van Koophandel kun je precies vinden welke vergunningen je voor jouw bedrijf nodig hebt. Je hebt misschien vergunningen nodig voor de gemeente, of specifiek voor jouw branche. Als je bijvoorbeeld start in de horeca heb je al voordat je begint een vergunning nodig. Andere vergunningen waar je misschien mee te maken krijgt zijn een bouwvergunning en milieuvoorschriften.

9. Hoe moet ik mijn administratie bijhouden?

Je bent verplicht administratie bij te houden en deze 7 jaar te bewaren. Alle gegevens die je schriftelijk of digitaal vastlegt en die betrekking hebben op je onderneming horen bij je administratie. Deze administratie is basis voor je belastingaangiften. Je bent verplicht te laten zien hoeveel btw je moet betalen of terugkrijgt.

Terug naar het overzicht